Vie après la mort

V'19

La Vie après la mort

Life After Death

Pierre Creton
F, 2002
22min, OmeU

© Viennale

La Vie après la mort

Pierre Creton
F, 2002
, 22min, OmeU

So
27
Okt 19
16:00
Metro, Historischer Saal
Mit: 
Jean Lambert
Pierre Creton
Marie Le Pallec
Ariane Doublet
Musik
Franz Schubert
Text
Maurice Blanchot
Drehbuch: 
Pierre Creton
Schnitt: 
Pierre Creton
Jean-Christophe Leforestier

Produktion: 
Pierre Creton
Format: 
DCP
Farbe

Vattetot-sur-mer, das Heimatdorf des Regisseurs, zählt nur rund 300 Einwohner. Aber es ist für ihn eine Wunderkammer der Lebensgeschichten. Sein filmisches Schaffen ist auch ein Akt der Überlieferung; jenseits der Folklore. Pierre Creton scheint jeden seiner Nachbarn zu kennen, auch nach dem Tod begleiten sie ihn. In LA VIE APRÈS LA MORT teilt er mit Jean Lambert dessen Alltag, schneidet dem robusten Älteren die Haare und nötigt ihn, gemeinsam mit ihm Cioran zu lesen. „Das ist traurig“, meint der philosophisch gestimmte Bauer danach. In L’HEURE DU BERGER knüpft Creton Jahre später an diesen Moment an, der wiederum von der Teilhabe am robusten Landleben handelt, dessen Ritualen und kleinen Unwägbarkeiten. Im Mittelpunkt von SIMON AT THE CRACK OF DAWN steht der gleichnamige Bäcker, dessen Arbeitstag früh beginnt und sich in die Schönheit der Dorflandschaft fügt. Bildkader und Montage behaupten bei Creton nie, mehr als ein Ausschnitt zu sein. Und doch enthalten sie eine ganze Welt. (Gerhard Midding)

In Anwesenheit von Pierre Creton und Vincent Barré.
Mit L’HEURE DU BERGER und SIMON AT THE CRACK OF DAWN.

 

Before I met Jean Lambert, I used to see his house, his farm, and I wondered how anybody could live in such a mess, on such a neglected property. The day I decided to approach him, under the excuse of buying milk, I came from Bénouville on my bike, with two empty bottles. Jean Lambert gave me milk and pointed out that there were other farms closer to where I lived. I went back once a week to buy milk. At some point, I crossed the threshold and a ritual started: I would have dinner at his place, once a week. I would arrive around 7 p.m. and I would leave around 2 or 3 in the morning, always on my bike, often drunk. We would eat – the fish that he fished – and listen to music (Jacques Brel, Oum Kalsoum ...) on his vinyl records, that was his disco for which he would buy records at garage sales.
At some point, I proposed that we make a film. He found that to be a fun idea, even though he is distrustful about cinema. “You are wasting your time, poetry is the only thing that is good.” However, he passed away, in April, the year of the eclipse. A friend and I bought Jean’s house from his daughters who hadn’t seen him in twenty years. I finished the film with him, without him. (Pierre Creton)

In the presence of Pierre Creton and Vincent Barré.
With L’HEURE DU BERGER and SIMON AT THE CRACK OF DAWN.