Monografie Pierre Creton

Détour suivi de Jovan from Foula

Detour Followed by Jovan from Foula
Pierre Creton, Vincent Barré
F 2005
30min
V'19

Cretons Werk speist sich aus seiner Lebenswelt und der Literatur. Es kommt ohne filmische Verweise aus. Die Reise zu den Shetlands unternehmen er und Vincent Barré mithin nicht auf den Spuren von Michael Powell, der auf Foula seinen ersten wichtigen Film drehte. Vielmehr lassen sie sich die Insel von einem anderen Gewährsmann zeigen: in DÉTOUR erzählt ihnen der temperamentvolle Bauer und Punk, Jovan, von dem, was war, und dem, was noch ist. Die Filme, die Creton mit Barré gedreht hat, sind zweistimmig inszeniert. In L’ARC D’IRIS legen sie ein hellhöriges Herbarium des Himalaya an; der Direktton fängt diese einzigartige Klangwelt ein. Je höher sie emporsteigen, desto trotziger blüht die florale Schönheit auf. In MÈTIS zeigt sich Barré, dessen Skulpturen in LE BEL ÉTÉ und Cretons jüngstem Film eine immens taktile Rolle spielen, bei der Arbeit, im Gespräch mit seinem Kollegen Richard Deacon und im Blick auf die Quellen seiner Formensprache, die Vegetation und die Antike. Eine andere Welt, meint Creton, die auch die seine ist. (Gerhard Midding)

In Anwesenheit von Pierre Creton und Vincent Barré.
Mit L’ARC D’IRIS, SOUVENIR D’UN JARDIN und MÈTIS.

 

Vincent likes traveling, I don’t. Nevertheless, we will try something: to film together to see if our experiences of traveling and of sedentariness align. Vincent considers traveling to Zanskar, a region in the Himalayas. I like the idea of facing a scenery that is radically foreign to me. How do you film a desert, mountains, dryness? But before this trip we decide to go to the Shetland Islands. We don’t have any idea what we are going to film. I start cutting up the notes made by Vincent in his travel log during the ten years that separated us, maybe to use them in the film.
On the island of Foula we run into Jovan. It was late in the day, the fog was thick, and we looked wild. He offers to give us a tour of the island the very next day. It’s a long sequence shot of the scenery going by, seen from the inside of his car. On the only existing road, Jovan points out the mess on the island to Vincent: discarded cars and tractors, heaps of rusty scrap. Then, on another island, Papa Stour, we film what was to become the first part of the film: apanoramic shot of the scenery divided into ten static shots, each corresponding to one of the ten years we hadn’t seen each other. During the editing process, we would combine each shot with one of the ten journal fragments that I had selected. (Pierre Creton)

In the presence of Pierre Creton and Vincent Barré.
With L’ARC D’IRIS, SOUVENIR D’UN JARDIN and MÈTIS.

 

Credits
  • Pierre Creton
  • Vincent Barré
  • Pierre Creton
  • Vincent Barré
  • Claudio Monteverdi
  • Jovan Conroy
  • Vincent Barré
Pierre Creton, Vincent Barré
Pierre Creton, Vincent Barré
DCP
Farbe
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