Monografie Angela Schanelec

Ich bin den Sommer über in Berlin geblieben

I Stayed in Berlin All Summer
Angela Schanelec
1993
49min
V'19

Die Autorin Nadine richtet sich in der neuen Berliner Wohnung ein, der Expartner verbringt einen Nachmittag mit ihr. Nadine ist auf der Suche nach einem Verleger für ihre Erzählung vom Mord an einem Exfreund. Ein zweites Figurenpaar bekommt Raum, wird mit dem ersten schließlich verknüpft. In Angela Schanelecs erstem Langfilm wird die künstlerische Arbeit explizites Thema: Der Verleger fordert mehr „Willen, sich verständlich zu machen“. Schanelec/Nadine korrigiert: „Sie meinen Erklärungen. (...) Ich möchte, dass man sich erinnert wie an eine Musik.“ (Robert Weixlbaumer)

In Anwesenheit von Angela Schanelec.
Mit PRAG, MÄRZ 92 / PRINCIP TEXTSCHÖNE GELBE FARBE
WEIT ENTFERNT

 

Angela Schanelec’s graduation film already reveals a fully developed cinematic language. Instead of asking the age-old question of whether cinematic perception is more akin to looking through a window or focusing on the frame around it, Schanelec asks instead from which side we are actually looking through the window. There are those sitting inside imagining how those outside might be and those outside trying to make contact with those concealed by the glass.
The film follows four relationships. One is that of a young author and the man who visits her. They try to get closer, but stick to brief touches and back-and-forth dialogues. Another is that of a couple that either lives across the street or in the author’s imagination. Then there is the young woman who looks into people’s windows from the street. The author finally meets the man who forms one part of the allegedly fictional couple. He is a book publisher and tells her why her story is not good enough. All these relationships exist within an impossible state that can be sad, funny or awkward but is mostly all those things at the same time. The film gives an initial impression of Schanelec’s Berlin, which renders the German capital a non-place of subjective experience and possible fictions. (Patrick Holzapfel)

In the presence of Angela Schanelec.
With PRAG, MÄRZ 92 / PRINCIP TEXTSCHÖNE GELBE FARBEWEIT ENTFERNT

Credits
  • Isabel Karajan - Maria
  • Tobias Lenel - Louis
  • Jürgen Gösch
  • Wolfgang Michael - Alexander
  • Angela Schanelec - Nadine
  • Angela Schanelec
  • Michael Freerix
  • Jan Ralske
  • Angela Schanelec
dffb, SFB
Deutsche Kinemathek
35 mm
Farbe
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