Little Joe

V'19

Little Joe

Jessica Hausner
A/GB/D, 2019
Features, 105min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Little Joe

Jessica Hausner
A/GB/D, 2019
Features, 105min, OmdU

Sa
26
Okt
20:15
Gartenbaukino
So
27
Okt
12:00
Gartenbaukino
Mit: 
Emily Beecham
Alice
Ben Whishaw
Chris
Kerry Fox
Bella
Kit Connor
Joe
David Wilmot
Karl
Phénix Brossard
Ric
Drehbuch: 
Jessica Hausner
Géraldine Bajard
Ton: 
Erik Mischijev
Matz Müller
Kamera: 
Martin Gschlacht
Schnitt: 
Karina Ressler
Musik: 
C
Ausstattung: 
Katharina Wöppermann
Kostüm: 
Tanja Hausner

Produktion: 
Coop 99
The Bureau
Essential Films
Weltvertrieb: 
Coproduction Office
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

In ihrem ersten englischsprachigen Film navigiert Hausner stilsicher zwischen Psychothriller und Horrordrama. „Little Joe“ ist der Name einer genmanipulierten Pflanze, die in einem Bio-Labor eigens dafür gezüchtet wurde, um Menschen glücklich zu machen. Doch in der Umgebung der Biologin Alice (Emily Beecham, in Cannes mit dem Preis für die Beste Darstellerin ausgezeichnet) machen sich andere Nebenwirkungen der Pflanze bemerkbar. Ihr kleiner Sohn etwa kehrt sich immer mehr von ihr ab. Oder ist das sein normales Aufwachsen? Hausners Bio-Science-Fiction ist so kalt wie scharf beobachtet und dabei nicht ohne Humor, wenn auch von der tiefschwarzen Sorte. (Barbara Schweizerhof)

In Anwesenheit von Jessica Hausner und Martin Gschlacht (Kamera).

 

Wouldn’t it be perfect to grow happiness in one’s home? Alice Woodard promises exactly that. She works at a corporation breeding genetically enhanced plants. Her newly-developed “Little Joe” model is promoted as a “mood-lifting happy plant”, although the effect doesn’t come for free. “What this plant really needs is love.” Watering will not do with Little Joe. It requires stronger commitment. When Alice takes a prototype specimen home, where her pubescent son Joe is frequently alone, as his mother is a bit of a workaholic, things start to get eerie. Little Joe releases a substance that travels through the nose and straight into the brain. Alice may have gone too far with her manipulations: She conceived of Little Joe as sterile, unable to reproduce. “It’s not natural”, warns Bella, an older colleague. Nature lies strictly beyond the frame in Jessica Hausner’s rigidly detached lab thriller: This future of pervasive perfectability make for a special breed of inhabitants. Everything is discomfortingly stylish about this vision of a not-so-distant world: the costumes, the interior designs, the restrained acting. The strongest effect, though, is the soundtrack, based on works by the Japanese avant-garde composer Teiji Ito. (Bert Rebhandl)

In the presence of Jessica Hausner and Martin Gschlacht (camera).

Jessica Hausner: FLORA (1995, K), INTER-VIEW (1999), LOVELY RITA (2001), HOTEL (2004), TOAST (2006), LOURDES (2009), AMOUR FOU (2014)