A Land Imagined

V' 18

A Land Imagined

YEO Siew Hua
Singapur/F/NL, 2018
Features, 95min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

A Land Imagined

YEO Siew Hua
Singapur/F/NL, 2018
Features, 95min, OmeU

Di
06
Nov
17:30
Gartenbaukino
Do
08
Nov
18:30
Urania
Mit: 
Peter Yu
Detective Lok
Liu Xiaoyi
Wang
Ishtiaque Zico
Ajit
Luna Kwok
Mindy
Drehbuch: 
YEO Siew Hua
Ton: 
Damien Guillaume
Gilles Benardeau
Kamera: 
Urata Hideho
Schnitt: 
Hui Daniel
Musik: 
Teo Wei Yong

Produktion: 
Akanga Film Asia
mm2 Entertainment
Films de Force Majeure
Volya Films
Weltvertrieb: 
Visit Films
Format: 
DCP
Farbe

Kommissar Lok sucht einen verschwundenen chinesischen Bauarbeiter, den eigentlich niemand vermisst. Seine Nachforschungen an Singapurs Rändern werden von Träumen und Rückblenden durchlöchert, er dringt vor in ein Gebiet, das vom Dazwischen bestimmt wird: von dem noch nicht ganz Vorhandenen wie dem nicht ganz Abhandenen; vom Heimweh und vom Unbehaustsein der Fremdarbeiter. Und von der Landgewinnung, die der Inselstaat betreibt, indem er Sand aus Nachbarländern importiert, an seinen Küsten aufschüttet und dem Meer Meter um Meter abtrotzt. Die Kritik nannte den diesjährigen Locarno-Gewinner einen „dream noir“ und verglich ihn goldrichtig mit CHINATOWN. (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Yeo Siew Hua.

 

Set on the surreal industrial byways of Singapore, Yeo Siew Hua’s A LAND IMAGINED is at once a neon-lit film noir, an intimate story of friendship between men, and a trenchant critique of land reclamation and migrant labor on the peripheries of the city-state’s economic miracle. Lok, a world-weary detective attempts to track down Wang, a missing Chinese worker, who has vanished after a worksite accident. While slowly peeling back the layers of corruption and exploitation, Lok also wanders into a labyrinthine cybercafé where he finds an alternate dimension, a place where past and present fold back on each other, and space itself becomes virtual. There, as the detective uncovers Wang’s relationships with Bangladeshi co-worker Ajit and cybercafé girl Mindy, the stories of the detective and his quarry seem to merge into one another against the backdrop of deliriously fluid cityscape. Through a deft balance of genre and political commentary, Yeo’s film effortlessly reveals the human cost of exile and migration, even as it unfolds a twisting and seductive tale steeped in mystery. (Leo Goldsmith)

In the presence of Yeo Siew Hua.

Yeo Siew Hua: IN THE HOUSE OF STRAW (2009), THE OBS: A SINGAPORE STORY (2014), THE MINOTAUR (2016, K)