Girl

V'18

Girl

Lukas Dhont
B/NL, 2018
Features, 105min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Girl

Lukas Dhont
B/NL, 2018
Features, 105min, OmdU

Mit: 
Victor Polster
Lara
Arieh Worthalter
Mathias
Oliver Bodart
Milo
Tijmen Govaerts
Lewis
Katelijne Damen
Dr. Naert
Drehbuch: 
Lukas Dhont
Ton: 
Yanna Soentjens
Kamera: 
Frank van den Eeden
Schnitt: 
Alain Dessauvage
Musik: 
Valentin Hadjadj
Kostüm: 
Catherine Van Bree

Produktion: 
Menuet Producties
Frakas Productions
Topkapi Films
Weltvertrieb: 
The Match Factory
Verleih in Österreich: 
Thimfilm
Format: 
DCP
Farbe

Die Geschichte der 15-jährigen Lara, die, unterstützt von ihrem Vater, hart trainiert, um eine professionelle Ballerina zu werden, bekommt im Verlauf des Films einen ungewöhnlichen Spin: Denn bald stellt sich heraus, dass Lara als Junge geboren wurde und kurz vor einer Geschlechtsumwandlung steht. Dhont entwickelt das delikate Sujet einer sexuellen Identitätssuche unter verschärften Bedingungen in ruhigem Erzählfluss ohne sensationalistische Zuspitzungen. Highlight sind die mit sehr beweglicher Kamera gedrehten Tanzszenen, bei denen sich in die Dynamik der Bewegung der Odeur der erwachenden Sexualität mischt – ein aufregendes parfum de l’exstase. (Thomas Mießgang)

 

Lara, a 15-year old transgender girl, has recently moved to a new town where she lives with her father and brother. Before a sex reassignment operation, she starts a hormone treatment. Lara’s dream is to become a ballerina and she fights hard to achieve it. The film follows her day to day, focusing especially on her training routine, family life, and visits to doctors and psychologists.
By presenting Lara’s entourage as mainly sympathetic and supportive, Lukas Dhont’s promising debut feature eschews many of the clichés associated with transgender stories. The film focuses on a common teenage topic, an angst deeply connected with the excruciating wait for life to begin. In Lara’s case, however, this feeling is dramatically magnified because her body holds her back, forces her to inhabit a limbo from which she can’t escape.
With a superb performance by Victor Polster, GIRL relies confidently on action, body language and expression. In this sense, the scenes depicting dance rehearsals (with a touch of Darren Aronofsky’s BLACK SWAN) are particularly charged: visually stunning, extremely dynamic, they powerfully concentrate all the unspoken tensions and emotions experienced by Lara. (Cristina Álvarez López)

Lukas Dhont: CORPS PERDU (2012, K), BOYS ON FILM X (2013, EPISODE), L’INFINI (2014, K)