Zimna Wojna

V'18

Zimna Wojna

Cold War - Der Breitengrad der Liebe

Pawel Pawlikowski
PL/GB/F, 2018
Features, 84min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Zimna Wojna

Pawel Pawlikowski
PL/GB/F, 2018
Features, 84min, OmdU

Mit: 
Tomasz Kot
Wiktor
Joanna Kulig
Zula
Borys Szyc
Kaczmarek
Agata Kulesza
Irena
Jeanne Balibar
Juliette
Drehbuch: 
Pawel Pawlikowski
Janusz Glowacki
Ton: 
Maciej Pawlowski
Kamera: 
Lukasz Zal
Ausstattung: 
Marcel Slawinski
Katarzyna Sobanska-Strzalkowska

Produktion: 
Opus Film
Apocalypso Pictures
MK2 Productions
Kino Swiat
Protagonist Pictures
Weltvertrieb: 
MK2 Films
Verleih in Österreich: 
Polyfilm
Format: 
DCP
Schwarz/Weiß

Sie lernen einander bei einem Vorsingen kennen, noch in den kargen Zeiten der hungrigen Nachkriegsjahre in Polen, der abgeklärte Musiker Wiktor und die junge, keineswegs naive Sängerin Zula. Ein Leben lang werden sie nicht mehr voneinander loskommen, trotz Exil und Eisernem Vorhang, trotz Geheimdienstbespitzelung und Exilantentragik. Mit Musik als Leitthema, einem unsentimentalen Blick auf die Geschichte, aber in hochromantischem Schwarzweiß erzählt Pawlikowski – dessen letzter, vielfach preisgekrönter Film IDA (2013) international für Furore sorgte – von einer Liebe, in der die Zeitläufte so sehr mitschwingen, dass die Protagonisten fast daran zerbrechen. (Barbara Schweizerhof)

 

Musician Wiktor meets and falls in love with the fiery and talented singer Zula at an official Polish folk music school in 1949. When, on tour, Wiktor defects to West Germany, Zula does not join him. By the early 1960s, their tangled relationship has crossed several other countries, including Yugoslavia, and France in its jazz era. Pawlikowski’s follow-up to IDA (2013), again set partly in his native Poland, is a tale of love – indeed, of amour fou – set against the changing tides of communist and capitalist societies. The “cold war” indicated by the title is not only a historical epoch, but a state of perpetual, sombre non-alignment between Zula and Wiktor: they are rarely truly unified in their desires, values, life situations and political a liations – and yet an unquenchable, destructive passion keeps hurling them together. Cinematographer Łukasz Żal sets a finely chiselled, black-and-white style that subliminally affects us through the vast “head room” left above the actors in virtually every scene. Like the films of Jia Zhangke (see ASH IS PUREST WHITE), COLD WAR compares evolving fashions in musical performance (folk, jazz, pop) with the machinations of opposed ideologies. (Adrian Martin)

Pawel Pawlikowski THE STRINGER (1998), LAST RESORT (2000), MY SUMMER OF LOVE (2004), LA FEMME DU VÈME (2011), IDA (2013)