Image of movie Das deutsche Kettensägenmassaker. Die erste Stunde der Wiedervereinigung
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Monografie: SAY GOODBYE TO THE STORY

Das deutsche Kettensägenmassaker. Die erste Stunde der Wiedervereinigung

The German Chainsaw Massacre
Christoph Schlingensief
Deutschland 1990
63min
OmeU

Sie kamen als Freunde und wurden zu Wurst verarbeitet. Lose basierend auf einer wahren Geschichte erzählt Schlingensief in Abwandlung des brechtschen Verdikts: „Erst kommt das Fressen, dann die Moral.“ Gegen die belehrenden Zeigefinger der Feuilletons beschreibt er die deutsche Wiedervereinigung in aller Direktheit und naturgemäß bluttriefend als „Wiederzerstückelung“, als „Antwort auf die deutsche Laubsägepolitik“ (Andreas Kilb). So viel hier auch gesägt und geschreddert wird, vielleicht ist das KETTENSÄGENMASSAKER Schlingensiefs „klassischste“, kompakteste, am häufigsten zitierte Arbeit.


Mit 100 JAHRE ADOLF HITLER und FÜR ELISE


Interestingly, the first, more impressionistic or documentary descriptions of the German “Wiedervereinigung” in literature and film sometimes seem far further from reality today then Schlingensief’s bloody, bizarre fantasy, which was initially seen more in the tradition of cheap horror and trash films, where people often disappear into stomachs of cannibals and beasts. “A basic question Schlingensief repeatedly asked in his work is, ‘Are we still here?’ In DAS DEUTSCHE KETTENSÄGENMASSAKER, that question is posed with such immediacy that the image of our potential disappearance becomes clear in a cinematic and visionary manner. The film concerns people disappearing into another people’s stomachs, and the dismemberment and veritable ‘sausagement’ that ensues. An initial scene reveals that four percent of East German citizens never arrived in the West, largely due to the German butchers led by the white-coated actors Alfred Edel and Dietrich Kuhlbrodt, who conceive of German delusions as a mutation of mad cow disease. The film’s title and many of its motifs obviously allude to another disreputable cinema classic, Tobe Hooper’s THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE. Like Schlingensief’s work, Hooper’s film was understood as a political battle cry; the horror of a degenerate society is repeated as a farce.” (Georg Seeßlen)


With 100 JAHRE ADOLF HITLER and FÜR ELISE

Credits
  • Karina Fallenstein
  • Susanne Bredehöft
  • Artur Albrecht
  • Brigitte Kausch-Kuhlbrod
  • Volker Spengler
  • Alfred Edel
  • Udo Kier
  • Christoph Schlingensief
  • Eckhard W. Kuchenbecker
  • Christoph Schlingensief
  • Voxi Bärenklau
  • Ariane Traub
  • Jacques Arr
  • Uli Hanisch
DEM Filmproduktion
Filmgalerie 451
35 mm
Farbe
Mo. 26 Okt
21:00
Metro, Historischer Saal
OmeU
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