Accession

V'19

Accession

Tamer Hassan , Armand Yervant Tufenkian
USA, 2018
Features, 49min, OF

© Viennale © Viennale © Viennale

Accession

Tamer Hassan , Armand Yervant Tufenkian
USA, 2018
Features, 49min, OF

Do
31
Okt
16:00
Metro, Historischer Saal
Ton: 
Tamer Hassan
Armand Yervant Tufenkian
Kamera: 
Tamer Hassan
Armand Yervant Tufenkian
Schnitt: 
Tamer Hassan
Armand Yervant Tufenkian
Produktion: 
Tamer Hassan
Armand Yervant Tufenkian
Weltvertrieb: 
Tamer Hassan
Armand Yervant Tufenkian
Format: 
16 mm
Farbe und Schwarz/Weiß

Präsident Jefferson suchte für seine Sklavenplantage nach indigenem Saatgut aus dem noch unerschlossenen Westen der USA. Im Voiceover gelesene Briefe von "Seed Savers" – Samenerhaltern und -sammlern aus mehreren Jahrhunderten –, die diese ihren Paketsendungen an Gleichgesinnte beilegten, bilden den Grundrhythmus von ACCESSION. Dessen Form – er wurde an 13 Orten mit 13 unterschiedlichen, seit Jahrzehnten völlig überlagerten und von der Zeit mit flirrender Patina angereicherten 16mm- Filmemulsionen aufgenommen – erreicht eine eigenmächtige archivarische Stringenz jenseits jeder bloß nostalgisch aufgerufenen Retro-Ästhetik. (Stephan Settele)

Mit RAPOSA
In Anwesenheit von Tamer Hassan und Armand Yervant Tufenkian.

 

Heirloom seeds and 16mm film embody memory in a becalmed epistolary tour of American experience crafted by Tamer Hassan and Armand Yervant Tufenkian. Read aloud in mellifluous regional accents, letters between "seed-savers" suspend us in a fading vision of an agrarian nation, where generation after generation has handed down and cultivated the same peas, gourds, marigolds, and hyacinths. The places across the United States where Hassan and Tufenkian shot their film over several years – the same origins and destinations for the letters we hear – contain not just timeless farmlands but also cars and railroads of contemporary vintage (as well as, oddly enough, a couple of performers in a historical reenactment). The effect is a kind of secular prayer and a paean to decency and communal duty, as the diversity of the seeds and weathered film stocks feed a soulful sense of continuity that stretches from the 1800s up to now. "It doesn’t seem right to throw away [experience]," one correspondent writes, and in the silences between the letters (passing through states such as Oklahoma, Mississippi, and Louisiana), the filmmakers create a space for unhurried contemplation of what lies before us. (Nicolas Rapold)

With RAPOSA
In the presence of Tamer Hassan and Armand Yervant Tufenkian.

Tamer Hassan and Armand Yervant Tufenkian: RECOGNITIONS (2013, K), IN LIGHTNING AGNES (2014, K), INQUIRIES ON COMMUNITY (OR, TWO PLUS N WHERE N IS GREATER THAN OR EQUAL TO ONE) (2017, K)