When Strangers Marry aka Betrayed

V'18

When Strangers Marry aka Betrayed

William Castle
USA, 1944
67min, OF

Bild: Norwegian Film Institute

When Strangers Marry aka Betrayed

William Castle
USA, 1944
, 67min, OF

Mit: 
Dean Jagger
Kim Hunter
Robert Mitchum
Neil Hamilton
Lou Lubin
Milton Kibbee
Dewey Robinson
Drehbuch: 
Screenplay Philip Yordan
Dennis J. Cooper
George Moskov
Kamera: 
Ira H. Morgan
Musik: 
Dimitri Tiomkin

Produktion: 
Monogram Pictures
Format: 
16 mm
Schwarz/Weiß

Orson Welles bewunderte diesen B-Noir-Klassiker von William Castle: „Ich glaube, Sie werden mir zustimmen, dass dies einer der packendsten und wirkungsvollsten Filme des Jahres ist. Nicht so gekonnt wie DOUBLE INDEMNITY und nicht so strahlend wie LAURA, aber besser gespielt und besser inszeniert als beide.“ In nur 67 Minuten wird die Blitzhochzeit einer Frau mit einem Handlungsreisenden erzählt, der danach verschwindet. Mit ihrem Exfreund – der junge Robert Mitchum als mehrdeutiger Held – sucht sie nach dem Ehemann, der möglicherweise ein Serienmörder ist. Kim Hunter irrt durch unheimliche Stadtszenerien wie eine Art noir „Alice in Underworld“; manche Szenen muten wie animierte Bilder von Edward Hopper an.

Mit DR. BROADWAY

 

Orson Welles was an outspoken admirer of this compact B-noir classic by William Castle (later an assistant director on THE LADY FROM SHANGHAI), a taut and suspenseful sixty-seven minute story of a nubile bride arriving in New York City to meet the traveling salesman she hastily and very recently married before his abrupt and, in retrospect, strange departure. In her hotel she finds not her husband but, by uncanny coincidence, an old flame crestfallen to learn of her spontaneous marriage, a forgiving but oddly brooding type played by Robert Mitchum in a pivotal early role that first revealed his talents as an ambiguous hero. Together the bride and ex-lover search for the missing groom, discovering clues along the way that suggest he may be the ruthless “Silk Stocking Murderer.” WHEN STRANGERS MARRY offered an early role for a radiantly young Kim Hunter who wanders through a haunted city of beckoning signs and sinister figures like a noir Alice in Underworld Land. An arresting scene of the frightened, lonely Hunter, alone in her dingy hotel room while honky-tonk music and pulsing lights beckon, mysteriously unfolds like an animated Edward Hopper canvas. (Haden Guest)

With DR. BROADWAY