Monografie Angela Schanelec

Plätze in Städten

Places In Cities
Angela Schanelec
D 1998
120 min
V'19

Die Bilder der Adoleszenz, die bei Schanelec wiederkehren, erzählen von einem instabilen Zustand zwischen Regression und Autonomie. Die Schülerin Mimmi steckt halb noch in der Welt der Kindheit, halb ist sie schon Frau, die auf eine neue Weise über ihre Beziehungen verfügt. Schanelec zieht die Erzählung zwischen Berlin und Paris, Gegenwart und Filmhistorie auseinander (mit einem überraschenden Zitat von Eustaches LA ROSIÈRE DE PESSAC, 1979). Nacktheit im plötzlichen Licht. Eine Schnitte Brot in der Küche. Tanzen im Schwimmbad. Die Reise nach Frankreich. Eine große Liebe, möglicherweise. Ungeplante Schwangerschaft. Warten, aus dem immer größere Spannung erwächst. (Robert Weixlbaumer)

In Anwesenheit von Angela Schanelec.

 

It is no coincidence that Schanelec employs images from Jean Eustache’s beautiful LA ROSIÈRE DE PESSAC to usher in her protagonist’s journey to France. Both filmmakers share an interest in disparate moments and dialogues that create possible lives. In their films, emotions are connected to time and the society that tries to suppress them. The result is a cinema that knows itself and longs to escape in moments of desperation. Yet their respective images do not cease to exist. In their respective struggles, both filmmakers forge a direct connection to life. In this specific case, Schanelec follows Mimmi, a student searching for herself. Sometimes she almost disappears within the dimly-lit images or because Schanelec only shows her at the edge of the frame. We recognize Mimmi in the reflections of city lights though, and in her overriding feelings of longing, insecurity, and loneliness. As a filmmaker who tries to protect her protagonists instead of simply exposing them to our gaze, Schanelec finds a gentle, honest way to get closer to somebody while still keeping a distance. Like in Eustache’s work, a moment of truth might just be a fleeting incident that can only be saved by cinema. (Patrick Holzapfel)

In the presence of Angela Schanelec.

Credits
  • Sophie Aigner - Mimmi
  • Katie Eckerfeld - Mimmis friend
  • Louis Schanelec - Child
  • Vincent Branchet - Yves
  • Katharina Wackernagel - Hitch-hiker
  • Wolfgang Michael - Doctor
  • Angela Schanelec
  • Reinhold Vorschneider
  • Martin Ehlers
  • Bettina Böhler
  • Angela Schanelec
  • Anette Guther
Schramm Film Koerner & Weber
Deutsche Kinemathek
35 mm
Farbe
Related Movies