Nusja dhe shtetrrethimi

V'19

Nusja dhe shtetrrethimi

The Bride and the Curfew

Kristaq Mitro, Ibrahim Muçaj
AL, 1978
52min, albOmeU

Bild: Arkivi Qendror Shtetëror i Filmit Bild: Arkivi Qendror Shtetëror i Filmit

Nusja dhe shtetrrethimi

Kristaq Mitro, Ibrahim Muçaj
AL, 1978
, 52min, albOmeU

Sa
02
Nov 19
21:15
Filmmuseum
Sa
30
Nov 19
20:30
Filmmuseum
Mit: 
Rajmonda Bulku
Llazi Serbo
Thimi Filipi
Sotiraq Bratko
Kastriot Caushi
Gjergj Lala
Marta Burda
Irakli Seferi
Drehbuch: 
Elena Kadare
Kamera: 
Bardhyl Martiniani
Schnitt: 
Atalanta Pasko
Musik: 
Kujtim Laro
Ausstattung: 
Azis Karalliu

Produktion: 
Kinostudio “Shqipëria e Re”
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß
Print courtesy of Arkivi Qendror Shtetëror i Filmit

Ibrahim Muçaj und Kristaq Mitro arbeiteten gemeinsam an zehn Filmen, dieser hier – nach einem Drehbuch von Elena Kadare, Ehefrau von Albaniens berühmtem Schriftsteller Ismail Kadare – zählt zu ihren besten: Nach der Ermordung eines faschistischen Beamten versucht eine junge Partisanin aus ihrer Heimatstadt zu entkommen. Als die Deutschen Hausdurchsuchungen durchführen, schmuggelt sie sich in eine Hochzeitsgesellschaft ein – und zwar als Braut. Die auf das Nötigste reduzierten, in Schwarzweiß gehaltenen Bilder erinnern mitunter gar an Robert Bresson.

Am 2.11 in Anwesenheit von Kristaq Mitro und Elena Kadare.
Am 2.11. mit BŁĘKITNY KRZYŻ.

 

Following the founding of Albania’s Kinostudio in 1952, the majority of the country’s films dealt with the communist victory over the occupying Germans during the Second World War. Even after Marxist strongman Enver Hoxha died in 1985, Albanian motion pictures continued to recycle this struggle, often going to ridiculous lengths in the process. With a script by Elena Kadare, wife of Albania’s famed novelist Ismail Kadare, NUSJA DHE SHTETRRETHIMI forms a striking exception here. After assassinating a fascist official, a young guerrilla fighter tries to flee her besieged fortress town. When the town is surrounded by the Germans who conduct a thorough house-to-house search, the fighter joins a local wedding, disguising herself as a traditional bride. Directors Muçaj and Mitro collaborated on ten features, but this film and another war tale entitled DIMRI I FUNDIT (1976) are their best – spare, economic black-and-white images that recall Robert Bresson’s UN CONDAMNÉ À MORT S’EST ÉCHAPPÉ at times. After NUSJA’s initial release, the Albanian authorities tightened their restrictions, forbidding further films from copying the film’s unique and striking look.

On 2.11. in the presence of Kristaq Mitro and Elena Kadare.
On 2.11. with BŁĘKITNY KRZYŻ.