Nunca subí el provincia

V'19

Nunca subí el provincia

I Never Climbed the Provincia

Ignacio Agüero
Chile, 2019
Features, 92min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Nunca subí el provincia

Ignacio Agüero
Chile, 2019
Features, 92min, OmeU

Mo
28
Okt
21:00
Filmmuseum
Do
31
Okt
18:00
Metro, Eric Pleskow Saal
Drehbuch: 
Ignacio Agüero
Ton: 
Carlo Sánchez
Felipe Zabala
Claudio Vargas
Kamera: 
Matias Illanes
Gabriel Díaz
Ignacio Agüero
Schnitt: 
Sophie Franca

Produktion: 
Manufactura de Películas
Weltvertrieb: 
Manufactura de Películas
Format: 
DCP
Farbe

Noch kann er sie am Horizont erblicken, bald aber wird Ignacio Agüero die Anden nicht mehr sehen können. Der mit seinen Arbeiten regelmäßig bei der Viennale vertretene, renommierte Dokumentartist legt erneut einen so erratischen wie intimen Essayfilm vor, in dem sich Gegenwart und Geschichte überlagern: Bevor es zu spät und alles verschwunden sein wird, zugebaut und zugeschüttet, macht sich Agüero auf eine Spurensuche durch seine unmittelbare Nachbarschaft. Die tief stehende Sonne wirft lange Schatten auf Hausmauern und die Gesichter von alten Männern, zu deren Erzählungen Archivbilder aus Pinochet-Zeiten wie dunkle Erinnerungen auflitzen. (Michael Pekler)

In Anwesenheit von Ignacio Agüero.

 

The key to unlock Ignacio Agüero’s latest, unusually enigmatic documentary is provided early on, when the veteran Chilean director puts pen to paper, composing his first handwritten letter in a long time to an unknown recipient. He writes that he has nothing to say in particular, but that the images appear nonetheless, just like they do in this film. Some are from the present, others from the past, some show real life and others fiction; the transitions between them are often carefully smudged. They’re all connected though, less by voiceover or the other letters Agüero will write than by subject, motif, and mood, some of which already familiar from his previous work: a desire to understand the changes in Santiago, the things visible from a window, an interest in people’s everyday experiences, the roofs of the city and the mountains beyond, cinema itself, and a wistfulness, or even outright melancholy. While many of Agüero’s other films have been structured by conversation, including the ones that feature briefly here, this one feels more about the gaps between the words, about those who remain off-screen, about the same distances walked again and again, about wondering whether the titular Provincia Hill will yet be climbed. Even never itself is changed by time. (James Lattimer)

In the presence of Ignacio Agüero.

 

Ignacio Agüero: AQUÍ SE CONSTRUYE (1977, K), NO OLVIDAR (1982, K), COMO ME DA LA GANA (1985, K), CIEN NIÑOS ESPERANDO UN TREN (1988), SUEÑOS DE HIELO (1993), NERUDA, TODO EL AMOR (1998, K), AQUÍ SE CONSTRUYE (O YA NO EXISTE EL LUGAR DONDE NACÍ) (2000), LA MAMÁ DE MI ABUELA LE CONTÓ A MI ABUELA (2004), EL DIARIO DE AGUSTÍN (2008), THE OTHER DAY (2013), COMO ME DA LA GANA II (2016)