In My Room

V' 18

In My Room

Ulrich Köhler
D/I, 2018
Features, 119min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

In My Room

Ulrich Köhler
D/I, 2018
Features, 119min, OmdU

Do
01
Nov
18:00
Gartenbaukino
Fr
02
Nov
20:30
Stadtkino im Künstlerhaus
Mit: 
Mit Hans Löw (Armin)
Elena Radonicich
Kirsi
Michael Wittenborn
Vater
Ruth Bickelhaupt
Großmutter
Emma Bading
Rosa
Katharina Linder
Linda
Felix Knopp
Redakteur
Kathrin Resetarits
Tanja
Drehbuch: 
Ulrich Köhler
Kamera: 
Patrick Orth
Schnitt: 
Laura Lauzemis
Ausstattung: 
Jochen Dehn
Silke Fischer
Kostüm: 
Birgitt Kilian

Produktion: 
Pandora Film
Echo Film
Komplizen Film
Weltvertrieb: 
The Match Factory
Verleih in Österreich: 
Polyfilm
Format: 
DCP
Farbe

Hans Löw verkörpert in Ulrich Köhlers neuem Film einen ziellos durchs Leben stolpernden Kameramann, der nie ganz erwachsen wurde. Eines Morgens wacht er auf und muss feststellen, dass der Rest der Menschheit spurlos verschwunden ist. Zuerst agiert er seine Verzweiflung mit Zerstörungswut aus, dann versucht er über die Alpen zu fliehen. Doch schließlich richtet er sich auf einem bäuerlichen Anwesen unweit seiner Heimatstadt ein. Als eine Frau auftaucht, muss er eine neue Balance finden. Köhler verweigert konsequent die genreüblichen Elemente der Postapokalypse-Erzählung wie Zombies, Todesschwadronen oder Öko-Katastrophen und konzentriert sich stattdessen ganz auf existenzialistische Fragen. (Barbara Schweizerhof)

In Anwesenheit von Christoph Friedel.

 

Armin is an almost prototypical example of the modern urban male: he works in the media, uses Siri to dictate text messages, still goes clubbing and hooks up with younger women; he has the beginnings of a paunch. One day, a phone call from his father jerks him out of his Berlin reality and back to his provincial hometown, where his grandmother is on her deathbed. Now he’s the beloved son who left for the big city, expected to shoulder responsibility and navigate family tensions, until he awakens one morning to find that everyone else has vanished and he’s the only person left behind, alone in a dreary realm of anxious pets, abandoned vehicles, and all-enveloping silence. Panic gives way to despair and then to hope, as things shift once again, although this isn’t the final state. Ulrich Köhler’s fourth feature channels seemingly disparate modes into one single movement, slyly seguing between contemporary critique, family drama, post-apocalyptic fantasy, and relationship study with impossible smoothness. And the same, wonderfully slippery quality equally applies to its ultimate message: whether in the Germany of today, or in general, how much baggage is carried into each new start? (James Lattimer)

In the presence of Christoph Friedel.

Ulrich Köhler: FELDSTRASSE (1993, K), STARSKY (1997, K), RAKETE (1998, K), BUNGALOW (2002), MONTAG KOMMEN DIE FENSTER (2006), SCHLAFKRANKHEIT (2011)