Styx

V' 18

Styx

Wolfgang Fischer
D/A, 2018
Features, 94min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Styx

Wolfgang Fischer
D/A, 2018
Features, 94min, OmdU

Mi
31
Okt
20:30
Gartenbaukino
Mit: 
Susanne Wolff
Rike
Gedion Oduor Wekesa
Kingsley
Drehbuch: 
Wolfgang Fischer
Ika Künzel
Ton: 
Uwe Dresch
Andre Zimmermann
Kamera: 
Benedict Neuenfels
Schnitt: 
Monika Willi
Kostüm: 
Nicole Fischnaller

Produktion: 
Schiwago Film
Amour Fou Vienna
Weltvertrieb: 
Beta Cinema
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

Es hatte eigentlich ein Urlaub werden sollen. Ein Einhandsegeltörn von Gibraltar nach Ascension Island. Doch eines Morgens nach einem Sturm findet sich die Notärztin Rike auf ihrer Yacht in der Nähe eines mit Flüchtlingen überladenen, havarierten Fischkutters wieder. Rike setzt die Routinen der Rettung in Gang, doch die gelten nicht für alle. Ganz konkret wird hier das Abstrakte verhandelt: Not und Verantwortung, Versagen und Mitgefühl, die Angst, aus der Verzweiflung wird, und die Erfahrung der Ohnmacht, die einen Menschen zeichnen kann für immer. In STYX findet sich kein falscher Ton und keine tröstende Lüge; ein Film wie ein Hammerschlag. Kein Hilferuf, ein Aufschrei. (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Wolfgang Fischer, Susanne Wolff und Ika Künzel (Koautorin).

 

Based on real events, STYX opens with an eerie image: A pair of monkeys climbs the walls of the Youth Club in Gibraltar that overlook the sprawling port. A sign on the wall reads, “Celebrating Glorious Years,” but the structures show signs of decay and point to an ominous past. The story segues to a first-response medic, Rike, who undertakes a solitary ocean journey to reach the Ascension Island in the Atlantic, in the footsteps of young Charles Darwin. Rike’s skills and nerve are tested when she withers a vicious storm on her small yacht. Off the coast of Mauritania, she comes upon a sinking fishing trawler carrying refugees, and sends out repeated calls for help, but soon must choose between her own safety and the laws that forbid her direct contact with the sinking men, and her sense of responsibility. Austere and rapturous in turns, STYX revels in the self-reliance of a woman who in pursuit of earthy haven encounters its opposite: A western world whose procedural rules of conduct remain immune and insufficient vis a vis the urgency of humanitarian crisis, and more importantly, a situation in which her own limited agency slowly pushes her to the brink of despair. (Ela Bittencourt)

In the presence of Wolfgang Fischer, Susanne Wolff and Ika Künzel (co-author).

Wolfgang Fischer: GRAU (2001, K), WAS DU NICHT SIEHST (2009)