Sie ist der andere Blick

V' 18

Sie ist der andere Blick

She Is the Other Gaze

Christiana Perschon
A, 2018
Features, 88min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Sie ist der andere Blick

Christiana Perschon
A, 2018
Features, 88min, OmeU

Di
06
Nov
20:30
Metro, Eric Pleskow Saal
Mi
07
Nov
18:30
Metro, Historischer Saal
Mit: 
Renate Bertlmann
Linda Christanell
Iris Dostal
Lore Heuermann
Karin Mack
Margot Pilz
Drehbuch: 
Christiana Perschon
Ton: 
Christiana Perschon
Kamera: 
Christiana Perschon
Schnitt: 
Christiana Perschon
Ausstattung: 
Christiana Perschon

Produktion: 
Christiana Perschon
Weltvertrieb: 
sixpackfilm
Verleih in Österreich: 
Filmgarten
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Fünf Künstlerinnen hat Perschon zum Gespräch in ihr Atelier geladen: Renate Bertlmann, Linda Christanell, Lore Heuermann, Karin Mack, Margot Pilz. Vor stummen 16mm-Sequenzen, in denen die Künstlerin Iris Dostal Leinwände weiß grundiert, erzählen sie aus dem Off mal empört und mal lakonisch von ihren künstlerischen Anfängen, von der horriblen Normalität des Sexismus der 1960er und 1970er Jahre. Aber auch, wie sie sich befreiten und beharrlich zu ihrer Kunst fanden, die sie im zweiten, digital in Farbe gefilmten Teil präsentieren. Die kluge und unaufdringliche Inszenierung lässt den starken Protagonistinnen allen Raum in dieser inspirierenden Würdigung feministischer Aufrüche. (Barbara Kronsfoth)

In Anwesenheit von Christiana Perschon und den Protagonistinnen.

 

Christiana Perschon’s documentary SHE IS THE OTHER GAZE presents a series of interviews with five female visual artists: Renate Bertlmann, Linda Christanell, Lore Heuermann, Karin Mack, Margot Pilz. Most of these artists started their careers in the 1970s, in Vienna, and the film explores the relation between their practice and feminism. As we see them working and performing in front of the camera or commenting on some of their pieces, they recall the difficulties, constraints and resistances encountered at the beginning of their paths.
SHE IS THE OTHER GAZE has a unified tone (minimalist, drenched in white, without music), while building each segment as a particular collaboration between the artist and the filmmaker, in an intergenerational dialogue whose traces are visible on screen. Equally, each one of the artists featured has a unique approach, a specific artistic vision, but their trajectories have all been informed, in one way or another, by women’s issues: the fight against patriarchal structures, the lack of visibility, an intimate relation to the objects of everyday domesticity, the difficulties in negotiating family life and artistic ambitions. (Cristina Álvarez López)

In the presence of Christiana Perschon and protagonists.

Christiana Perschon: IM BLAU (2001/11, K), BILDRAND (2012, K), YOU’RE WITHIN I’M WITHOUT (2012, K), INNEN/TAG (2013, K), NOEMA (2014, K), GHOST COPY (2016, K), DOUBLE 8 (2016, K), DAS BIN NICHT ICH, DAS IST EIN BILD VON MIR (2018, K)