Casanovagen

V' 18

Casanovagen

Casanova Gene

Luise Donschen
D, 2018
Features, 67min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Casanovagen

Luise Donschen
D, 2018
Features, 67min, OmeU

Sa
27
Okt
15:30
Stadtkino im Künstlerhaus
So
28
Okt
18:00
Metro, Eric Pleskow Saal
Mit: 
Wolfgang Forstmeier
John Malkovich
Elija Pott
Undine de Rivière
Lumi Lausas
Luise Donschen
Drehbuch: 
Luise Donschen
Kamera: 
Helena Wittmann
Schnitt: 
Luise Donschen
Musik: 
Erik Manouz
Kostüm: 
Katharina Duve

Produktion: 
Luise Donschen
Weltvertrieb: 
Luise Donschen
Format: 
DCP
Farbe

Giacomo Casanova, Synonym für männliche Verführung und Untreue. Zu Beginn eine Vorführung für Touristen in Venedig: Eine Frau posiert im rosa Federkostüm vor blau betuchten Gondeln (in Old-School-Gender-Farbsymbolik: Ein Ei posiert vor Spermien). „Sehr lebendig, aber als ein Opfer seiner Sinne“, fühlt sich John Malkovich, bevor er nach einer Vorführung in der Garderobe sein Casanova-Kostüm ablegt. Eine Domina führt ihren Kunden vor. Dazwischen ein Ausflug in die Polygamie-Erbkunde anhand von Finken und weitere Topoi in Sachen Körper und Geschlecht: Donschen komponiert assoziativ, ikonografisch, theoretisch und verführerisch ein Laufbild des Begehrens. (Roman Scheiber)

In Anwesenheit von Luise Donschen und Mitgliedern des Teams.

 

This playful and free essay tries to address something that defines the intensity of any human life – desire. Casanova is nothing but a theater figure that offers a comment on a male position marked by seduction, and John Malkovich’s three or four appearances taking his clothes off and putting them on in a dressing room while he talks with Donschen herself synthesize that position both in theory and praxis and this is perhaps reinforced with a curious hypothesis of a “Casanova Gen” enunciated through the lips of an evolutionist biologist who studies the finch. These two lines of exploration are enriched with yet a further exploration on desire in the context of theology (life in a monastery), youth (exchanges in a night club), and masochism (an erotic session with a dominatrix). Everything is mixed through an edition work which emulates a free-association mode which is very appropriate for contemporary dispersed subjectivity and is also able to relate – offering a counterpoint through an arduous notion of composition in each shot – diverse universes within a single area of symbolic coexistence. Paradoxically, rigor and freedom define the first feature of this young filmmaker. (Roger Koza)

In the presence of Luise Donschen and members of the crew.

Luise Donschen: MACHT, DASS MIR INNE WIRD, WAS ICH DURCH EUCH VERLOREN HABE (2012, K)