Alice T.

V' 18

Alice T.

Radu Muntean
RO/F/S, 2018
Features, 105min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Alice T.

Radu Muntean
RO/F/S, 2018
Features, 105min, OmeU

Fr
26
Okt
21:00
Urania
Sa
27
Okt
16:00
Urania
Mit: 
Andra Guti
Alice
Mihaela Sîrbu
Bogdana
Cristine Hambasanu
Cesonia
Ela Ionescu
Nadia
Bogdan Dumitrache
Zoli
Drehbuch: 
Alexandru Baciu
Razvan Radulescu
Radu Muntean
Ton: 
Electric Brother
Kamera: 
Tudor Lucaciu
Schnitt: 
Andu Radu

Produktion: 
Multi Media Est, Les Films de l’Après-Midi, Film i Väst, Chimney
Weltvertrieb: 
Films Boutique
Format: 
DCP
Farbe

Mit ihren rot gefärbten Haaren und ihrem rotzigen Auftreten wirkt die 16-jährige Alice auf den ersten Blick wie ein typischer störrischer Teenager. Das Verhältnis zu ihrer allein erziehenden Adoptivmutter ist angespannt, die Querelen in der Schule gehören zum Alltag. Doch das ändert sich, als Alice sich dazu entschließt, ihr Kind zur Welt zu bringen. Radu Muntean, mit Filmen wie TUESDAY, AFTER CHRISTMAS (2010) einer der wichtigsten Autoren des Neuen Rumänischen Kinos, erzählt von der Verunsicherung einer Jugend, für die nicht nur in Bukarest jeder Tag eine neue Herausforderung bedeutet. Mehr als die Liebe zählt das Geliebtwerden. Das ist nicht traurig, aber schmerzhaft. (Michael Pekler)

In Anwesenheit von Radu Muntean und Oona Iancu.

 

We first meet Alice, the title character in Radu Muntean’s ALICE T., a bracing counterpart to Cristian Mungiu’s 4 MONTHS, 3 WEEKS AND 2 DAYS (2007), inside a gym, her vibrantly colored hair matched by her red jumper. Alice is a high school rebel: strong-willed, at times foul-mouthed, popular but also combative and manipulative. Muntean poignantly captures the understated, slice-of-life frictions in Alice’s social-media-driven teenage milieu, while the drama revolves around Alice’s pregnancy. The prospect of keeping the baby becomes a high contention point, a way to seek love and support from her mother and teachers. Meanwhile, Alice buys the abortion pills, advised mainly by online forums, and, in between watching television, bleeds in her friend’s bathtub. Muntean captures the scene with all its startling horror: Alice’s flippancy, putting on a brave face, yet also seeking a place to be sheltered, trying to escape the isolating trauma, without the benefit of doctors, family, or counselors. It is only when Alice is back for another sonogram, which can only confirm what she already knows, that the recognition of her willfulness, the web of lies and her own fragility finally sink in. (Ela Bittencourt)

In the presence of Radu Muntean and Oona Iancu.

Radu Muntean: FURIA (2002), THE PAPER WILL BE BLUE (2006), BOOGIE (2008), TUESDAY AFTER CHRISTMAS (2010), UN ETAJ MAI JOS (2015)