AUFZEICHNUNGEN AUS DER UNTERWELT
AUFZEICHNUNGEN AUS DER UNTERWELT
AUFZEICHNUNGEN AUS DER UNTERWELT
Features

Aufzeichnungen aus der Unterwelt

Notes from the Underworld
Tizza Covi, Rainer Frimmel
Österreich 2020
115 min
V'20

„Du Kurt, zurück zu deiner Verhaftung, wie war das?“ Der elegant vergreiste Heurigenmusiker Kurt Girk lässt sich von den Regisseur*innen Covi und Frimmel nicht zweimal bitten und erzählt aus der Zaungastperspektive seine Version der Wiener Unterwelt der 1960er Jahre, als in den Mean Streets von Mariahilf und Meidling immer brutaler um Einfluss im Rotlicht- und Glücksspielmilieu gekämpft wurde. Alois Schmutzer, Freund von Kurt und der eigentliche Held des Films, verschuf sich seine Autorität mit seinen großen Fäusten. Zehn Jahre saß er in Haft – die Doku fächert das Drama des brummigen Phlegmatikers mit deutlicher Sympathie auf. (Robert Weixlbaumer)

In Anwesenheit von Tizza Covi und Rainer Frimmel.

A deep sip from a glass and a blunt question form the introduction to this intriguing trip into the past of two Viennese “gangsters” from the rough 1960s, who were set up by the police and subsequently incarcerated for many years. “How do you feel about always being called the ‘king of the underworld’? Was there an underworld in Vienna?”, Alois Schmutzer is asked. “Never”, he replied.
Directors Tizza Covi and Rainer Frimmel continue their studies of marginalized milieus by interviewing two protagonists of an era that can only be recalled via an exercise in oral history such as this: Alois Schmutzer, a mythical figure from the Meidling district, who used to be as strong as a bear, and Kurt Girk from Ottakring, a rather fragile gentleman who used to perform Viennese songs at the city’s famous “Heurigen” (wine taverns). Both were engaged in illegal gambling, a card game called “Stoß”, and presumably in some other petty crimes, which now raise the question of how truth is conceived.
But AUFZEICHNUNGEN ... is less about questions of criminality and more a shimmering portrait of an suburban culture soon to be lost. The film places a clear focus on Schmutzer and Girk’s rough but engaging charm, the bleak times that shaped them, and the habitus of a dying species. (Gunnar Landsgesell)

In the presence of Tizza Covi and Rainer Frimmel.

Tizza Covi, Rainer Frimmel: DAS IST ALLES (2001), LA PIVELLINA (2009), DER GLANZ DES TAGES (2012), DER FOTOGRAF VOR DER KAMERA (2014), MISTER UNIVERSO (2016)

Credits
  • Kurt Girk
  • Alois Schmutzer
  • Rainer Frimmel
  • Rainer Frimmel
  • Tizza Covi
  • Tizza Covi
  • Kurt Girk
Vento Film

Vento Film

Stadtkino Filmverleih
DCP
Farbe/SW
Related Movies