DIE 120 TAGE VON BOTTROP
Image of movie Die 120 Tage von Bottrop
Image of movie Die 120 Tage von Bottrop
Monografie: SAY GOODBYE TO THE STORY

Die 120 Tage von Bottrop

The 120 Days of Bottrop
Christoph Schlingensief
Deutschland 1997
62 min
V'20

„Ich will ein Kino der Handgreiflichkeit. Fünf Tage Drehzeit plus zwei Reservetage – da kann man nicht mehr lange überlegen, sondern man muss handeln, machen, aufgrund des Buches und der Situation.“ – Wenn Schlingensief also aus der Not, in der jeder Mittelweg der Tod wäre, den allerletzten Neuen Deutschen Film auf knapp eine Stunde eindampft, und wenn man dann sieht, wie hier Martin Wuttke als „Christoph Schlingensief“ zum Aufnahmeleiter degradiert und durch einen gewissen Sönke Buckmann ersetzt wird, dem Katja Riemann prompt den Bundesfilmpreis überreicht, dann denkt man: Wenn es jetzt noch schlimmer kommen soll, dann muss das schon sehr gut werden.

Mit MENSCH, MAMI, ...

Total chaos: A young director named Christoph Schlingensief (Martin Wuttke) is demoted to the role of set manager and replaced by some unknown person, who eventually receives the Bundesfilmpreis award. Film as a nightmare – or vice versa. Producer Volker Spengler sends an agent (Christoph Schlingensief himself) to Hollywood where he meets Udo Kier, Kitten Natividad, and Roland Emmerich on a mission to raise money and get ex-Visconti superstar Helmut Berger to appear in the film. Depicting a German cultural scene at the turn of the century that is still yet come to terms with the legacy of New German Cinema, Schlingensief tackles the topic once and for all. Drawing on an endless stream of references both open and obscure, Schlingensief takes the process of de- and reconstruction just far enough to at once completely demystify and pay tribute to an era and its heritage. With appearances from the German film, TV, and theatre scene, many actors, collaborators, and cultural icons (including Austrian avant-garde filmmaker Kurt Kren!) appear as themselves; but Schlingensief is not afraid to resurrect some of the dead, only to kill them off again: part parody, part heartfelt homage, THE 120 DAYS OF BOTTROP gives New German Cinema its final coup de grâce.

Mit MENSCH, MAMI, ...

Credits
  • Margit Carstensen
  • Irm Hermann
  • Volker Spengler
  • Udo Kier
  • Helmut Berger
  • Sophie Rois
  • Martin Wuttke
  • Frank Castorf
  • Leander Haußmann
  • Kitten Natividad
  • Christoph Schlingensief
  • Oskar Roehler
  • Voxi Bärenklau
  • Christoph Schlingensief
  • Bettina Böhler
  • Helge Schneider
Neue Volksfilm Christoph Schlingensief, DEM Filmproduktion
Filmgalerie 451
DCP
Farbe
Related Movies