What You Gonna Do When the World's on Fire?

V' 18

What You Gonna Do When the World's on Fire?

Roberto Minervini
I/USA/F, 2018
Features, 123min, eOF

© Viennale © Viennale

What You Gonna Do When the World's on Fire?

Roberto Minervini
I/USA/F, 2018
Features, 123min, eOF

Di
30
Okt
20:00
Gartenbaukino
Do
01
Nov
15:30
Filmmuseum
Mit: 
Judy Hill
Dorothy Hill
Michel Nelson
Ronaldo King
Titus Turner
Kevin Goodman
The New Black Panther Party for Self Defense
Drehbuch: 
Roberto Minervini
Ton: 
Bernat Fortiana
Kamera: 
Diego Romero
Schnitt: 
Marie-Hélène Dozo

Produktion: 
Okta Film
Pulpa Entertainment
RAI Cinema
Shellac Films
Weltvertrieb: 
The Match Factory
Format: 
DCP
Schwarz/Weiß

Da Minervini ohne festgelegtes Drehbuch arbeitet, ist er von seinem ursprünglichen Projekt abgewichen: Statt einen Film über die Musik der 1930er Jahre in Louisiana zu drehen, macht er aus aktuellem Anlass – der Tötung von Alton Sterling durch die Polizei in Baton Rouge (einem der Drehorte) – die Lage der Afroamerikaner zum Kern seiner Arbeit. Etwas Musik ist jedoch geblieben und auch der Titel geht auf einen alten Spiritual zurück; und der 14-jährige Ronaldo bereitet seinen neunjährigen Bruder Titus auf sein brenzliges Leben vor, inklusive Boxunterricht und Rassenlehre (ein Unterrichtsgegenstand, der in den USA nach über 250 Jahren noch immer im „Lehrplan“ steht). (Ferdinand Keller)

In Anwesenheit von Roberto Minervini und Paolo Benzi.

 

Roberto Minervini’s most recent film, which premiered at this year’s Venice Film Festival, marks a striking departure. WHAT YOU GONNA DO WHEN THE WORLD’S ON FIRE? is the director’s first black-and-white film, and for the first time, he portrays the residents of a black neighborhood. In his film, set against the backdrop of a series of violent crimes and a brutal murder committed by the Ku Klux Klan, Minervini follows the actions of the New Black Panther Party for Self-Defense in New Orleans. With home visits, meetings and protests, the group under female leadership tries to win over the black community for its cause and to mobilize them for resistance.
In addition to these scenes, which are carried by “Black Power” chants and form a kind of leitmotif, Minervini follows two young brothers. Their everyday life consists of hanging out and enduring benevolent motherly scolding. A feisty bar owner turns out to be at the heart of this film. Thus, Minervini masterly changes perspectives: between the public and the private, generations and genders. Racism and violence – that much is certain – will continue even after the preparations for the upcoming Mardi Gras. (Michael Pekler)

In the presence of Roberto Minervini and Paolo Benzi.

Roberto Minervini: THE PASSAGE (2011), LOW TIDE (2012), STOP THE POUNDING HEART (2013), THE OTHER SIDE (2015)