Image of movie El triunfo de Sodoma
Image of movie El triunfo de Sodoma
Retrospektive

El triunfo de Sodoma

The Triumph of Sodom
Goyo Anchou
Argentinien 2020
82 min
OmeU
V'21

Auf das Patriarchat können Ideologien wie Kapitalismus und Speziesismus zurückgeführt werden. Das ist das Thema dieses Films, aber was der Film selbst ist, ist eine andere Frage. Ein Dokumentarfilm über die Mutation der Matrix, die seit Jahrhunderten die Geschichte ordnet? Ein Porträt eines imaginären Mutanten? In Kapiteln, deren Titel so respektlos wie einfallsreich sind, wird geschildert, wie sich zwei Menschen treffen, um Sex zu haben (oder auch nicht), was wiederum Rückblenden auslöst: Szenen in New Delhi, Hongkong oder Mar del Plata. Die dünne Fiktion ist nur ein Hilfsmittel, um über die libidinöse (Un-) Ordnung der Gegenwart nachzudenken, die als Symptom einer revolutionären Atmosphäre verstanden wird. Einige Sequenzen haben unleugbaren dokumentarischen Wert, etwa die ersten paar Minuten, in denen eine feministische Demonstration vor einer Kirche gezeigt wird. (R.K.)

In Anwesenheit von Roger Koza (Kurator).

“The bone does not bend, it breaks.” The symbolic skeleton referred to is a term on everyone’s lips: patriarchy. It is not even an ideology, because many ideologies such as capitalism or speciesism can be built upon it. The theme of Anchou’s new film is just that, but what the film itself is, is another matter. A documentary about the mutation of the matrix that has ordered History for centuries? A portrait of an imaginary mutant? In this film, divided into chapters with titles as irreverent as they are ingenious, the meeting between two people to have sex (or not) results in a flashback story that gathers scenes in New Delhi, Hong Kong or Mar del Plata and other cities. This tenuous fiction is just a device for thinking about the current libidinal (dis)order, read as a symptom of a revolutionary atmosphere. Several sequences have an unquestionable documentary value, such as the first few minutes, in which a feminist demonstration in front of a church is observed, in the same manner that all the textures of the film and its chromatic games show an unclassifiable beauty: an aesthetic testimony to our current epoch in progress. (RK)

In the presence of Roger Koza (curator).

Alle Retrospektiven-Filme, die nach der Viennale – ab dem 1.11. – im Filmmuseum gezeigt werden, können selbstverständlich auch wie gewohnt auf www.filmmuseum.at oder unter Tel. 01/533 70 54 reserviert und an der Kassa des Österreichischen Filmmuseum gekauft werden. Es gelten die Preise des Filmmuseums.

Credits
  • Lola Giancarelli
  • Roberto Estrella
  • Milo Brown
  • Alejandro Berón Díaz
  • Goyo Anchou
  • Goyo Anchou
  • Goyo Anchou
DCP
Mi. 27 Okt
11:00
Filmmuseum
OmeU
iCal
Related Movies