In Times of Deception

V'19

In Times of Deception

Michael Heindl
Kolumbien/Peru/Chile/A, 2019
Shorts, 6min, OF

© Viennale © Viennale

In Times of Deception

Michael Heindl
Kolumbien/Peru/Chile/A, 2019
Shorts, 6min, OF

Mi
30
Okt
16:00
Filmmuseum
Mit: 
Michael Heindl
Drehbuch: 
Michael Heindl
Ton: 
Michael Heindl
Kamera: 
Michael Heindl
Schnitt: 
Michael Heindl
Musik: 
Michael Heindl

Produktion: 
Michael Heindl
Weltvertrieb: 
Michael Heindl
Format: 
DCP
Farbe

Sie sind originell und äußerst vergnüglich, die Miniaturen von Michael Heindl, welcher kein Freund irreführender Filmtitel sein dürfte. LINKSHERUM ist wörtlich zu nehmen, doch was sich hier alles in welch aberwitzigem Tempo beziehungsweise in welcher Montage gegen den Uhrzeigersinn dreht, macht den eigentlichen Witz aus. Den Eindruck eines One Joke-Movies vermittelt zunächst HARD-HEADED HARMONY, die rotzfreche Attitüde dahinter kommt womöglich erst im Abspann so richtig zur Geltung. Eine gfeanzt-spaßige Reihe Tierversuche (der völlig harmlosen Art) ist IN TIMES OF DECEPTION; und nur auf den ersten Blick so, als wäre einem Filmemacher im Urlaub langweilig geworden, erscheint das Strick-, oder besser, Wurfmuster von STONES. Buchstäblich schlagende Beweise für einfallsreiche Experimentalfilmkunst! (Roman Scheiber)

In Anwesenheit von Michael Heindl.

 

Michael Heindl is a joker – a conceptual joker. His short works are each constructed on a series of repeated actions, or variations on a theme. The method is minimalistic, but the technique of accumulation is droll, rhythmic, and sometimes leads to surprising conclusions. Heindl’s artworks simultaneously reflect the strict regimentation of our societies, and find playful ways to subvert their paths of order or utility. In HARD-HEADED HARMONY nine bronze statutes in London of historic figures ranging from Marx to Charles Chaplin are arranged on a single screen; Heindl climbs them all to create a synchronised tone with a hammer. LINKSHERUM is a linear montage devoted to the haphazard project of setting all manner of urban objects spinning in the same useless, anti-functional direction, climaxing in the sight of a typical revolving door. STONES takes us from a stone thrown in vain (from off-camera) in the midst of a desert or a forest to the joyous anarchy of hitting and knocking down functional objects in city spaces. Finally, In TIMES OF DECEPTION turns the “media lies” of our world against hapless animals, who chase projected or screened illusions, as do we all. (Adrian Martin)

In the presence of Michael Heindl.