TERROR 2000 - INTENSIVSTATION DEUTSCHLAND
Image of movie TERROR 2000 - INTENSIVSTATION DEUTSCHLAND
Image of movie TERROR 2000 - INTENSIVSTATION DEUTSCHLAND
Monografie: SAY GOODBYE TO THE STORY

TERROR 2000 - INTENSIVSTATION DEUTSCHLAND

Terror 2000
Christoph Schlingensief
Deutschland 1992
75 min
V'20

Nach DAS DEUTSCHE KETTENSÄGENMASSAKER und 100 JAHRE ADOLF HITLER ist dies der dritte Teil einer so genannten Deutschland-Trilogie, die wie vieles von Schlingensief Anfang der 1990er gegen das neue deutsche Selbstbewusstsein alpträumte. Nach dem Wiedervereinigungshorror und den Streichen der Neuen Rechten hier also die gewaltgeilen Spiele der Massenmedien. Deren Rummel rund um das Gladbecker Geiseldrama lässt grüßen in diesem „Schlachtengemälde“ (Michael Althen), über das Christoph Terhechte schrieb: „Die erste annähernd naturalistische Darstellung des Abgrunds aus bösen Umtrieben und gemeinem Schwachsinn.“

Mit DIE SCHULKLASSE und ZAK – NAZIS VOM MARS

A hectic film for hectic times is an apt description of TERROR 2000 – INTENSIVSTATION DEUTSCHLAND. It’s an understatement of sorts to refer to this final part of Schlingensief’s German trilogy (following DAS DEUTSCHE KETTENSÄGENMASSAKER und 100 JAHRE ADOLF HITLER) as “a collection of spontaneous impressions of Germany during the Helmut Kohl (Chancellor of Germany from 1982 to 1998) era. Two unlikely detectives investigate the disappearance of a German social worker and the Polish family for whom he worked. Their investigations take them to the East German city of Rassau. In Rassau, they find the last hostage takers of Gladbeck living undercover as a priest and a cheap wholesale furniture dealer who led the city’s xenophobic mob in killing sprees against asylum seekers. (Kathrin Rhomberg)
“TERROR 2000 had been labelled misanthropic, misogynistic, and anti-gay, which perplexed Schlingensief, who had made the film in the spirit of curative fun. As a son of a pharmacist, Schlingensief understood strong medicine often had to be prescribed to cure an illness; to fix a sick society, shock, often in the form of parody, may be an ideal treatment.” (Laurence Kardish)

With DIE SCHULKLASSE and ZAK – NAZIS VOM MARS

Credits
  • Margit Carstensen
  • Peter Kern
  • Susanne Bredehöft
  • Alfred Edel
  • Udo Kier
  • Kalle Mews
  • Charlotte Siebenrock
  • Christian Hufschmidt
  • Detlev Redinger
  • Christoph Schlingensief
  • Christoph Schlingensief
  • Oskar Roehler
  • Uli Hanisch
  • Reinhard Köcher
  • Eki Kuchenbecker
  • Bettina Böhler
  • Kambiz Giahi
  • Jacques Arr
DEM Filmproduktion, WSD
Filmgalerie 451
35 mm
Farbe
Related Movies