Portrait de la jeune fille en feu

V'19

Portrait de la jeune fille en feu

Porträt einer jungen Frau in Flammen

Céline Sciamma
F, 2019
Features, 120min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Portrait de la jeune fille en feu

Céline Sciamma
F, 2019
Features, 120min, OmdU

Do
24
Okt 19
19:30
Gartenbaukino
Do
24
Okt 19
23:00
Gartenbaukino
Fr
25
Okt 19
12:30
Gartenbaukino
Mit: 
Noémie Merlant
Marianne
Adèle Haenel
Héloïse
Luàna Bajrami
Sophie
Valeria Golino
Gräfn
Drehbuch: 
Céline Sciamma
Ton: 
Julien Sicart
Valérie Deloof
Daniel Sobrino
Kamera: 
Claire Mathon
Schnitt: 
Julien Lacheray
Musik: 
Musik Baptiste de Laubier
Arthur Simonini
Ausstattung: 
Thomas Grezaud
Kostüm: 
Dorothée Guiraud

Produktion: 
Lilies Films
Hold-Up Films
Arte France Cinéma
Weltvertrieb: 
mk2 Films
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

Was müssen Frauen tun, um gesehen zu werden? Was ist das, der weibliche Blick? Céline Sciamma (zuletzt bei der Viennale 2014 mit BANDE DE FILLES) geht in ihrem vierten Spielfilm diesen Fragen mit einer fulminanten Kombination von Kostümfilm und modernem Problembewusstsein nach. Malerin Marianne hat den Auftrag, die in der Abgeschiedenheit einer bretonischen Insel lebende Héloise für deren künftigen Verlobten zu porträtieren. Doch Héloise verweigert sich zunächst; in ihr nagen Zweifel am anerzogenen weiblichen Rollenbild. Bald entdecken die beiden jungen Frauen sowohl ihre Verbundenheit im Geiste als auch ihre gegenseitige Attraktion. (Barbara Schweizerhof)

Mit VIENNALE-TRAILER 2019: AI
In Anwesenheit von Adèle Haenel.

Keine Tickets für die Eröffnungsgala am 24. Oktober um 19:30 Uhr!

 

 

Desire defines the position of a subject in relation to others and themselves, it always depends on a symbolic order that both organizes and limits it. To show the desire felt by one woman for another in the last decades of the 18th century in France, where the two lovers also come from different classes, meticulous work is required to reconstruct the epoch, work that is less about costumes and pieces of furniture than minimal gestures and behavioral details that don’t belong to our times. What happens between a painter struggling to make a space for herself in a masculine universe and the daughter of a countess who must prepare herself for marriage with a man she doesn’t know? It is at once prodigious and manages to avoid the usual male gaze, as can be seen in how the two main characters grow ever closer as one paints the portrait of the other. This seduction culminates in an enigmatic collective scene close to the sea, in almost complete darkness, where the women channel their joy through singing, in absolute freedom, in the middle of the night. (Roger Koza)

With the VIENNALE-TRAILER 2019: AI
In the presence of Adèle Haenel.

No tickets for the opening gala on October 24 at 7:30pm

 

Céline Sciamma: NAISSANCE DES PIEUVRES (2007), PAULINE (2010, K), TOMBOY (2011), BANDE DE FILLES (2014)