Meeting Gorbachev

V'18

Meeting Gorbachev

Werner Herzog, André Singer
GB/USA/D, 2018
Features, 92min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Meeting Gorbachev

Werner Herzog, André Singer
GB/USA/D, 2018
Features, 92min, OmeU

Mit: 
Werner Herzog
Erzähler
Michail Gorbatschow
Werner Herzog
Miklós Németh
George P. Shultz
James A. Baker III
Lech Walesa
Drehbuch: 
Werner Herzog
Kamera: 
Yuri Burak
Richard Blanshard
Schnitt: 
Michael Ellis
Musik: 
Nicholas Singer

Produktion: 
Werner Herzog Film
springfilms
Weltvertrieb: 
Werner Herzog Film
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Nein, die ersten Deutschen, die Michail Gorbatschow in seiner Jugend getroffen hat, waren keine Nazis, wie Herzog routiniert unterstellt, sondern die freundlichen Besitzer eines Süßwarenladens im Nordkaukasus. So leicht lässt sich der Architekt von Perestroika und Glasnost dann doch nicht in die bereitliegenden Pathosformeln seines deutschen Bewunderers einspinnen. Doch die Gespräche mit dem letzten Präsidenten der Sowjetunion bleiben trotz mancher hagiografischer Anflüge eingebettet in eine fundierte Rückschau auf eine Amtszeit von epochaler Bedeutung, deren Protagonist seine Vision von einem neuen „Haus Europa“ mit Rücktritt und politischer Isolation bezahlen musste. (Stephan Settele)

 

Few political concepts captivated the world as much as “perestroika.” Although there’s not one person responsible for the falling dominoes that was the Eastern Bloc in its final stages, if we were to name but one, that title would go to Mikhail Gorbachev. Such sentiment guides MEETING GORBACHEV, the latest documentary from the master of the form, Werner Herzog, co-directed with André Singer. The film, centered around the direct interview with Gorbachev as he looks back on his career, is a passionate and at times deeply personal homage, an expression of measured hope, at a time when democracy is again at risk in Europe and beyond. Herzog, whose films range from wondrous documentary GRIZZLY MAN, to myriad features, among them STROSZEK and JEDER FÜR SICH UND GOTT GEGEN ALLE, aims this time for a straightforward portraitist style. He frames Gorbachev’s biography via voiceover and archival footage, with sparing interviews with key public figures. As always, Herzog delights in idiosyncrasies: a box of sugar-free chocolates for his diabetic idol, a sign – not ominous, yet poignant – when the “G” in the great man’s last name gets squashed. As Herzog says, an encounter “marked by History.” (Ela Bittencourt)

Werner Herzog: AUCH ZWERGE HABEN KLEIN ANGEFANGEN (1970), AGUIRRE, WRATH OF GOD (1972), JEDER FÜR SICH UND GOTT GEGEN ALLE (1974), HERZ AUS GLAS (1976), STROSZEK (1976), WOYZECK (1978), NOSFERATU (1979), FITZCARRALDO (1982), COBRA VERDE (1987), MEIN LIEBSTER FEIND (1999), INVINCIBLE (2001), GRIZZLY MAN (2005), THE WILD BLUE YONDER (2005), MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE (2009), BAD LIEUTNANT: PORT OF CALL NEW ORLEANS (2009), CAVE OF FORGOTTEN DREAMS (2010), INTO THE ABYSS (2011), ON DEATH ROW (2012), QUEEN OF THE DESERT (2013), SALT AND FIRE (2016), INTO THE INFERNO (2016)