Netemo sametemo

V'18

Netemo sametemo

Asako I & II

Hamaguchi Ryusuke
Japan/F, 2018
Features, 119min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Netemo sametemo

Hamaguchi Ryusuke
Japan/F, 2018
Features, 119min, OmeU

Mit: 
Karata Erika
Asako
Higashide Masahiro
Baku/Ryôhei
Seto Koji
Kushihashi
Yamashita
Maya Rio
Ito Sairi
Haruyo
Watanabe Daichi
Drehbuch: 
Hamaguchi Ryusuke
Tanaka Sachiko nach einem Buch von Shibasaki Tomoka
Kamera: 
Sasaki Yasuyuki
Schnitt: 
Yamazaki Azusa
Musik: 
Tofubeats
Ausstattung: 
Nunobe Masato
Kostüm: 
Shimizu Sumiko

Produktion: 
Nagoya Broadcasting
Bitters End
Comme des Cinémas
Format: 
DCP
Farbe

Die Filmgeschichte kennt das Motiv der obsessiven Vertauschung des Liebesobjektes, das delirierende Doppelgängertum zumeist aus männlicher Perspektive; bekanntestes Beispiel: VERTIGO. Hier nun begibt sich die porzellangesichtige Asako auf ihre ganz eigene somnabule rite de passage, changierend zwischen äußerer Überangepasstheit und unbewältigter Vergangenheit. Was in Osaka scheinbar genrekonform als bittersüße Teenager-Romanze beginnt, entfaltet sich in einem Tokyo nach Fukushima und Tsunami-Trauma zu einer verschachtelten Meditation über Identität und Begehren, um schließlich in eine sehr erwachsene, beschädigte Versuchsanordnung einzumünden. (Stephan Settele)

In Anwesenheit von Hamaguchi Ryusuke.

 

Like a Strindbergean drama, Hamaguchi Ryusuke’s second feature, ASAKO I & II, brings latent psychological conflicts to the surface, externalizing its main protagonist’s psyche. Timid yet poised Asako falls for Baku, a sensuous, rebellious stranger whom she meets at a photography exhibition, only to be warned their romance doesn’t stand a chance. Surely enough, one day Baku disappears. Shibasaki skips to when a businessman, Maruto Ryohei, shows up in Asako’s hometown, Osaka. Ryohei’s temperament couldn’t be more different, yet he is a spit image of Baku. Thus Hamaguchi thickens the plot by playing on the idea of doubles, of eerie coincidences that freeze Asako’s being in an indeterminate, ever-questioning stance. Will she forget her past love, and settle down to start a family? The camera stays close to her, catching each wavering glance and gesture. At other times, her enigmatic figure serves as a mirror, in which subtly flicker aspects of urban Japan, but also of global culture: neck-breaking pace, pressure to succeed, conformism and pop star worship. Hamaguchi poignantly captures the drama of youth, of seeing one’s footsteps already imprinted on a path not chosen. (Ela Bittencourt)

In the presence of Hamaguchi Ryusuke

Hamaguchi Ryusuke: SOLARIS (2007), PASSION (2008), THE DEPTHS (2010), INTIMACIES (SHINMITSUSA) (2012), THE SOUND OF WAVES (2012), TOUCHING THE SKIN OF EERINESS (2013), STORYTELLERS (2013), HAPPY HOUR (2015), HEAVEN IS STILL FAR AWAY (2016)