Image of movie MANUFRAKTUR
Image of movie MANUFRAKTUR
Retrospektive

MANUFRAKTUR

Peter Tscherkassky
Österreich 1985
3 min
V'20

Mit den in seiner Dunkelkammer „handgemachten“ Found-Footage-Filmen hat der Österreicher Peter Tscherkassky weltweit für Furore gesorgt. Diese Auswahl demonstriert die Vielschichtigkeit und Vielfalt seines mitreißenden Schaffens, von der Raserei auf der optischen Bank im Frühwerk MANUFRAKTUR und dem kürzesten filmtheoretischen Witz des Kinos in SHOT-COUNTERSHOT bis zu den gefeierten Genre-Exegesen, die das Wesen des Kinos auf unterschiedlichste Weise de- und rekonstruieren: etwa als beschwipste Feierstunde, in der das Amüsement von Amateur-Homemovies zum geisterhaften Totentanz wird (HAPPY END); als furioses Rearrangement eines Hollywood-Schockers zum psychoanalytischen Horror-Trip (OUTER SPACE); als Essay-Gewitter über den „Tod des Kinos“ (und das ewige Leben von Eli Wallach) frei nach Sergio Leone in INSTRUCTIONS FOR A LIGHT AND SOUND MACHINE; oder als surrealistisch inspirierte Kombination verschiedenster erotischer Filmtypen zu einer neuen Form filmischen Genusses in THE EXQUISITE CORPUS. (C.H.)

In Anwesenheit von Peter Tscherkassky.

The Austrian Peter Tscherkassky is considered one of the great contemporary avant-garde filmmakers for his stimulating, multilayered “handmade” found footage films. Already his earliest works revolved around the question of filmic self-reflection (SHOTCOUNTERSHOT may be the shortest cinematic joke based on film theory); at the same time they are characterized by a “physical delight” in the mechanics of cinema (MANUFRAKTUR is a kinetic promise of things to come). By the time he made HAPPY-END, Tscherkassky had already achieved a masterful fusion of the comic and melancholic aspects of his project of de- and reconstructing film: a study in transience built from amateur home movies, a Viennese couple’s tipsy celebrations treated as an absurd ritual that turns into a dance of death.
OUTER SPACE, the centerpiece of Tscherkassky’s celebrated “CinemaScope Trilogy” is a quintessential demonstration of the sensual qualities and sometimes shocking pleasures yielded by the filmmaker’s analogue methods: in it, Hollywood horror becomes a furious psychoanalytic and cinematic assault. Similarly, INSTRUCTIONS ... takes a key scene from Sergio Leone’s spaghetti western classic THE GOOD, THE BAD, AND THE UGLY and turns it upside down and inside out, as Eli Wallach’s cowboy tries to escape beyond the film frame itself. More relaxed, but no less rewarding are Tscherkassky’s two most recent films (accompanied, like INSTRUCTIONS, by congenial soundtracks by Dirk Schaefer): The individual chapters of COMING ATTRACTIONS create very different kinds of visual poetry out of (often very absurd) commercials, whereas THE EXQUISITE CORPUS creates its own kind of pleasure by combining, contrasting, and ultimately transforming divergent types of erotica. (Christoph Huber)

In the presence of Peter Tscherkassky.

Alle Retrospektiven-Filme, die nach der Viennale – ab dem 2.11. – im Filmmuseum gezeigt werden, können selbstverständlich auch wie gewohnt auf www.filmmuseum.at oder unter Tel. 01/533 70 54 reserviert und an der Kassa des Österreichischen Filmmuseum gekauft werden. Es gelten die Preise des Filmmuseums.

Credits
  • Peter Tscherkassky
Peter Tscherkassky

Sixpackfilm

35 mm
SW
Related Movies