Image of movie Journal inachevé
Image of movie Journal inachevé
Kinematografie: Widerstand, Erinnerung, Neuerfindung

Journal inachevé

Unfinished Diary
Marilú Mallet
Kanada, Chile 1982
50 min
OmeU
V'23

Ein verstimmter Leierkasten. Auf dem von der Mutter gemalten Bild von der Hochzeit der Tochter ist deren Gesicht fast ein weißer Fleck. Auch ihre Stimme beklagt innere Leere, während der australische Ehemann vor landestypischem Pragmatismus strotzt. Zehn Jahre nach ihrer Emigration ins kanadische Quebec zieht Marilú Mallet eine bittere persönliche Bilanz, auch wenn sie äußerlich gut in der neuen Heimat angekommen zu sein scheint. Am Ende ein fragiler Aufruch – und ein ehelicher Streit über Filmkonzepte, der getrost als Hintergrund dieser Arbeit gelesen werden darf. Die den Film begleitende klassische Sologitarre setzt dazu immer den perfekten Akzent. (Silvia Hallensleben)

Mit POPSICLES und FRAGMENTOS DE UN DIARIO INACABADO.

Marilú Mallet began making films in Allende’s Chile before her eventual exile in Canada. Like Valeria Sarmiento, she chose not to return after democracy was restored. Yet both women came back for short periods to create film projects about their country. And both asked themselves more-or-less explicitly what it means to be a woman filmmaker, formulating their film projects in partial response to that question. JOURNAL INACHEVÉ emerged from correspondence between Mallet and Sarmiento that was to form part of what remained an uncompleted project—although Sarmiento did shoot a now-lost first letter. Mallet was inspired to reformulate this idea into the film we see today, which merges the epistolary genre and letter writing, the means of communication par excellence of the exiled, into a first-person diary of life that questions the triple bind of being a woman, an exile and a filmmaker.
With sprinklings of fiction, Mallet is both a character and a director here, revealing her own approach to documentary representation. Focusing on her experience as a Chilean in Canada, this diary is a mise-en-scène of the uprooting and memories of an imagined country. How to write about what has not been seen, about what is lost? (Dominga Sotomayor)

With POPSICLES and FRAGMENTOS DE UN DIARIO INACABADO.

Marilú Mallet: IL N’Y A PAS D’OUBLI (1975, KO-REGIE), LENTEMENT (1975, K), LES BORGES (1978), MÉMOIRES D’UNE ENFANT DES ANDES (1985), CHILD OF THE ANDES (1988), CHÈRE AMÉRIQUE (1990), 2 RUE DE LA MÉMOIRE (1995, K), DOUBLE PORTRAIT (2000, K), LA CUECA SOLA (2003), CHERS NONAGÉNAIRES (2009), SUR LES TRACES DE MAGUERITE YOURCEMAR (2011), AU PAYS DE LA MURAILLE ENNEIGÉE (2016)

Credits
  • Marilú Mallet
  • Guy Borremans
  • Julian Olson
  • Milicska Jalbert
  • Pascale Laverriére
  • Marilú Mallet
Les films de l'Atalante Inc.
DCP
Farbe
Sa. 28 Okt
11:00
Metro, Historischer Saal
OmeU
iCal
Related Movies