Image of movie El viento sabe que vuelvo a casa
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Kinematografie: Widerstand, Erinnerung, Neuerfindung

El viento sabe que vuelvo a casa

The Winds Know I'm Coming Back Home
José Luis Torres Leiva
Chile 2016
104 min
OmeU
V'23

Auf der Suche nach Informationen und Darstellern für einen Spielfilm über eine dramatische Liebesgeschichte, die sich auf einer chilenischen Insel zugetragen haben soll, begibt sich der Dokumentarfilmer Ignacio Agüero auf eine Reise, die sich zu einer unausgesetzten Lektion des geduldigen Zuhörens verpuppt. Zusehends tritt seine mitgebrachte fixe Idee dialogisch hinter andere unzuverlässige Erzählungen von Scheintoten, rassistischen Ressentiments und verschwundenen Verwandten zurück und gibt darin ganz gegenwärtig den Raum frei für die scheue Lebendigkeit der Jungen und die glänzenden Augen einer glücklichen Alten mit genealogischen Erinnerungslücken. (Stephan Settele)

EL VIENTO SABE QUE VUELVO A CASA is presented as a documentary about the process of determining the basis for another film. Filmmaker Ignacio Agüero—playing himself—is preparing his first fiction feature. He travels to Meulín, in the Chiloé archipelago, to look for clues about the origins of a story he once heard about the island. In the early 1980s, he learns that a young couple disappeared without a trace in the Meulín forests and a whole myth was created around this mysterious story of tragic love. Agüero arrives at the scene in search of locations and non-professional actors in order to work out, little by little, the film he wants to make. Just as the young couple disappears physically from the territory and metaphorically from the town’s memory, the pretext of fiction disappears into the reality that is thrust upon the filmmakers. The afnities and approaches of two essential directors working in Chilean cinema today converge in this film of conversations, a document of life and things in transit; José Luis Torres Leiva has always moved between documentary and fiction, but here he sets up camp within the space in between. (Dominga Sotomayor)

José Luis Torres Leiva: OBRERAS SALIENDO DE LA FÁBRICA (2005, K), NINGÚN LUGAR EN NINGUNA PARTE (2005), EL TIEMPO QUE SE QUEDA (2007), EL CIELO, LA TIERRA, Y LA LLUVIA (2008), TRES SEMANAS DESPUÉS (2010), VERANO (2011), VER Y ESCUCHAR (2013), 11 HABITACIONES EN ANTÁRTICA (2013), CONTRA TODOS LOS MALES DEL MUNDO (2017), EL SUEÑO DE ANA (2017, K), SOBRE COSAS QUE ME HAN PASADO (2018, K), VENDRÁ LA MUERTE Y TENDRÁ TUS OJOS (2019)

Credits
  • Ignacio Agüero
  • José Luis Torres Leiva
  • Cristian Soto
  • Claudio Vargas
  • Roberto Espinoza
  • José Luis Torres Leiva
  • Andrea Chignoli
Globo Rojo Films
Globo Rojo Films
DCP
Farbe
Fr. 27 Okt
15:30
Stadtkino im Künstlerhaus
OmeU
iCal
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