Image of movie Homenaje a la obra de Philip Henry Gosse
Image of movie Homenaje a la obra de Philip Henry Gosse
Retrospektive

Homenaje a la obra de Philip Henry Gosse

Homage to the Work of Philip Henry Gosse
Pablo Martín Weber
Argentinien 2020
22 min
OmeU
V'21

Florent Marcies Begleiter in seinem Film heißt Zota: ein kleiner, komplizierter, lernfähiger Roboter. Zotas Augen sind Kameras. Die Gegenschüsse auf Marcie zeigen also buchstäblich die subjektive Wahrnehmung eines Roboters. Der Film gibt damit den Ausblick auf ein mögliches Kino: eines, das rein von intelligenten Maschinen gestaltet wird. Zum Auftakt zwei andere dialektische Übungen. Radu Jude kontrastiert das Dokument der Hinrichtung von Marschall Ion Antonescu, Diktator Rumäniens von 1940-44, mit ihrer manipulativen Reinszenierung in dem Spielfilm OGLINDA (1994). Pablo Martín Weber liefert eine Hommage an Philip Henry Gosse, einen Wissenschaftler des 19. Jahrhunderts, und parallel dazu eine Analyse des Übergangs von Archiven in die Digitalität. (R.K.)

In Anwesenheit von Florent Marcie und Roger Koza (Kurator).
Mit A.I. AT WAR
Dieser Film läuft im Rahmen des Screenings II. FLEISCH UND BISSEN.

In A.I. AT WAR, Florent Marcie has a companion named Zota, which is a small and complicated robot that he acquired in Malaysia. Zota’s program uses a sophisticated algorithm to allow it to learn. The interaction between Marcie and Zota is almost unbelievable, because the latter’s learning (she has a woman’s voice) capacity is verified and because her eyes are also a camera. The reverse shots of Marcie are literally the robot’s subjective POV. CELE DOUA compares the documentary recording of firing squad execution of Marshal Ion Antonescu’s execution by firing squad on June 1, 1946, the dictator who ruled the country from 1940 to 1944, to a later fictionalized reconstruction of the same event in the 1990s.
HOMENAJE A LA OBRA is a homage to a 19th century man of science who felt anguish over the imminent replacement of a metaphysical order with another linked to reason and evidence. Similarly, Weber may be disturbed by the radical transformation of the archive from analog to digital, grouping images obtained from different sources on the internet – from human faces created by algorithms to flowers, fossils, pedestrians and marine animals to scenes from films produced by ISIS – in which we can sense a potential dissociation of the image to its reference. (RK)

In the presence of Florent Marcie and Roger Koza (curator).
With A.I. AT WAR.
This film will be shown as part of the screening II. FLESH AND BITES.

Alle Retrospektiven-Filme, die nach der Viennale – ab dem 1.11. – im Filmmuseum gezeigt werden, können selbstverständlich auch wie gewohnt auf www.filmmuseum.at oder unter Tel. 01/533 70 54 reserviert und an der Kassa des Österreichischen Filmmuseum gekauft werden. Es gelten die Preise des Filmmuseums.

Credits
DCP
Do. 28 Okt
18:30
Filmmuseum
OmeU
iCal
Mi. 03 Nov
18:30
Filmmuseum
OmeU
iCal
Related Movies