High Life

V' 18

High Life

Claire Denis
D/F/USA/GB/PL, 2018
Features, 110min, eOF

© Viennale © Viennale

High Life

Claire Denis
D/F/USA/GB/PL, 2018
Features, 110min, eOF

Sa
27
Okt
13:00
Gartenbaukino
So
28
Okt
20:30
Gartenbaukino
Mit: 
Robert Pattinson
Monte
Juliette Binoche
Dr. Dibs
André Benjamin
Tcherny
Mia Goth
Boyse
Lars Eidinger
Chandra
Drehbuch: 
Claire Denis
Jean-Pol Fargeau
Geoff Cox
Ton: 
Andreas Hildebrandt
Kamera: 
Yorick Le Saux
Tomasz Naumiuk
Schnitt: 
Guy Lecorne
Musik: 
Stuart Staples
Tindersticks
Ausstattung: 
François-Renaud Labarthe

Produktion: 
Pandora Film Produktion, Alcatraz Films, The Apocalypse Film Company, Madants Production
Weltvertrieb: 
Wild Bunch
Verleih in Österreich: 
Polyfilm
Format: 
DCP
Farbe

Leider kann Claire Denis aus familiären Gründen nicht nach Wien kommen.

Wie kommt ein Kleinkind in ein Raumschiff in den tiefsten Tiefen des Alls? Wie kommt es, dass es dort allein ist mit einem einzigen Astronauten? Was soll aus den beiden werden? In Erinnerungsblitzen enthüllt sich die bittere Wahrheit über die Herkunft von Willow und ihr Verhältnis zu Monte – Versuchskaninchen sind sie, in einer Laborsituation, die lang schon aus dem Ruder gelaufen ist, Opfer und Überlebende von Experimenten mit Urtrieben. Begehren – Sexualität – Fortpflanzung sind die Themen dieses wilden, düsteren Science-Fiction, der die Körper und ihre Flüssigkeiten in schmerzlichen Kontrast setzt zu technokratischer Machtausübung. Das erste Wort, das Willow lernt, lautet: „Tabu“. (Alexandra Seitz)
 

For family reasons Claire Denis can unfortunately not join us in Vienna.

“Taboo” is the first clearly audible dialogue in Claire Denis’ HIGH LIFE. And it’s also probably the last word on a film whose daring is the equal of TROUBLE EVERY DAY. This lo-fi sci-fi drama about a group of convicts exiled by science and society to the furthest reaches of space rivals its director’s earlier, notorious vampire thriller in terms of disturbingly sexualized violence, but it also closely resembles 35 RHUMS and LES SALAUDS in its trenchant examination of paternal affection.

The opening beautiful, tender sequences showing Monte caring silently and tirelessly for his young daughter on a deserted spaceship become complexly recontextualized as the movie goes on (and flashes back and forward in time via a thrillingly achronological narrative structure). This being a Claire Denis film, HIGH LIFE is, of course, virtuosically visualized with the director incorporating witty, suggestive special effects into a mise-en-scene that’s in the sci-fi tradition yet owes no obvious debts to Kubrick or Tarkovsky: as always, this director remains a defiant, uncategorizable original. (Adam Nayman)

Claire Denis: CHOCOLAT (1988), S’ENFOUT LA MORT (1990), J’AI PAS SOMMEIL (1994), NÉNETTE ET BONI (1996), BEAU TRAVAIL (1999), TROUBLE EVERY DAY (2001), VENDREDI SOIR (2002), L’INTRUS (2004), 35 RHUMS (2008), WHITE MATERIAL (2009), LES SALAUDS (2013), UN BEAU SOLEIL INTÉRIEUR (2017)