Ti imaš noć

V'18

Ti imaš noć

You Have the Night

Ivan Salatić
MNE/SRB/Katar, 2018
Features, 82min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Ti imaš noć

Ivan Salatić
MNE/SRB/Katar, 2018
Features, 82min, OmeU

Mit: 
Ivana Vuković
Sanja
Momčilo Pićurić
Jasna Djuričić
Mother
Boris Isaković
Slobo
Luka Petrone
Luka
Drehbuch: 
Ivan Salatić
Ton: 
Jakov Munižaba
Kamera: 
Ivan Marković
Schnitt: 
Jelena Maksimović
Ausstattung: 
Dragana Baćović
Kostüm: 
Lidija Andrić

Produktion: 
Meander Film
Non-Aligned Films
Gustav Film
Weltvertrieb: 
Meander Film
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Eine junge Frau, Sanja, verlässt das Schiff, auf dem sie gearbeitet hat, und durchstreift ein winterlich-abweisendes Genua, sie ist unterwegs nach Hause. Dort, in Montenegro, bewegen sich die Menschen, ihre Familie, sie selbst wie in Zeitlupe durch einen Ort, der in der Globalisierung aus der Welt gefallen ist. Die Vergangenheit unter Tito war groß, wie Originalbilder vom florierenden Schiffsbau bezeugen. Die Gegenwart ist ein Niemandsland neben den Ruinen der abgewickelten Werft. Eine Zukunft haben nur jene, die aufbrechen, wie Sanja. Sie verlässt erneut, diesmal mit ihrem Kind, die Heimat. (Barbara Kronsfoth)

In Anwesenheit von Ivan Salatić.

 

Young adult Sanja loses her job aboard a ship, drifts through Italy, and returns home to Montenegro. But her family is scattered into its separate members, and this dislocation mirrors a more widespread social malaise: now that the local shipyard has closed, everyone wanders about, improvising means of survival, or simply giving up.
In YOU HAVE THE NIGHT, most of the major plot information is withheld, and crucial events are skipped out between scenes. As we follow these meandering characters spanning four separate generations, we must figure out for ourselves their now frayed and ambiguous lines of love, kinship, and parental responsibility. The intently focused shots of hands picking fruit or exchanging cash, the lack of a musical score, and the static bodies framed by bare doorways, all of this acknowledges Salatić’s clear debt to Robert Bresson’s L’ARGENT (1983). But the film is also a pared-down, de-dramatised version of Luchino Visconti’s epic chronicles such as LA TERRA TREMA (1948), in which industrial society tears apart the traditional fabric of family life. The title, recalling many pop songs, is ironically romantic: nobody here “has” the night or anything else. (Adrian Martin)

In the presence of Ivan Salatić.

Ivan Salatić: INTRO (2013, K), ZAKLONI (2014, K), DALJINE (2014, K), DVORISTA (2015, K)