Kinematografie Cecilia Mangini

La briglia sul collo

The Bridle on the Neck
Cecilia Mangini
I 1974
13min
V'19

Der Off-Kommentar, wie ihn Mangini gerne verwendet, eröffnet grandiose Möglichkeiten, die heute in der dokumentarischen Arbeit kaum mehr vorstellbar sind: Es lassen sich Geschichten erzählen, die nicht (allein) über Montage funktionieren müssen, sondern sich von dieser lösen können, um vorzupreschen oder einen Schritt zurück zu treten – oder einen Umweg zu wählen. Erst eine Filmemacherin wie Mangini vermag diese Freiheit sichtbar zu machen. Der erste Teil des Programms ist den Frauen gewidmet: ein Essay über die Bäuerin »Maria di Capriati«, und Manginis vielleicht wichtigster Film, ESSERE DONNE, in dem sie die Berufstätigkeit der Frau als Weg der Befreiung auf den Prüfstand stellt. Der zweite Teil widmet sich zwei Männern zwischen wilden Ideen und Revolution. (Katja Wiederspahn)

In Anwesenheit von Cecilia Mangini und Paolo Pisanelli.

 

This program explores key figures in Mangini’s cinema as well as its political goal: its focus on stories of outcasts and marginalized groups; the combination of a sharp, intelligent observational talent with humor and social commentary. ESSERE DONNE and LA BRIGLIA SUL COLLO are shining examples of Mangini’s political documentary work. The first gives voice to working-class women, in a pre-feminist experimental film that shows the unavoidable contribution made by women to politics and social justice. In LA BRIGLIA SUL COLLO, the simple story of a child from the Roman working-class becomes a compelling, straightforward accusation leveled at conformism and the oppressiveness of authority. Both LA SCELTA and MARIA E I GIORNI comment on the effects of modernization on people’s lives, albeit using very different means. LA SCELTA deals with moral questions, MARIA takes an ethnographic approach to show the memories, mysteries, and ancient rituals which give animation to the life of a woman who struggles to let them go with the past. V&V meets a young activist couple and learns about their dreams of love and revolution. Dreams that Mangini’s work translates into a genuine, human interest in people’s stories and struggles. (Dalila Missero)

In presence of Cecilia Mangini and Paolo Pisanelli.

Credits
DCP
col
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