Image of movie Suzanna Andler
SUZANNA ANDLER
Image of movie Suzanna Andler
Features

Suzanna Andler

Benoît Jacquot
Frankreich 2020
88 min
OmeU
V'21

Die Liebe ist ein großes Vielleicht in diesem Film. Dafür gibt es die Entfremdung im Superlativ. „Ich bin die meistbetrogene Frau der Côte d’Azur“, sagt Suzanna eingangs, mit nur einem Hauch von Bedauern. Sie und Jean (den man nie sieht) seien das „getrennteste Paar aller Zeiten“, pflichtet ihr Michel bei, mit dem sie einen ersten, unentschiedenen Seitensprung unternimmt. Ihr einstiger Regieassistent Benoît Jacquot hat Marguerite Duras’ winterliches Stück mit erfinderischer Originaltreue adaptiert. In langen, schwebenden Plansequenzen erkundet er das Schwanken zwischen Anziehung und Abkehr; eine fesselnde Elegie des Zögerns. (Gerhard Midding)

Benoit Jacquot’s early film A SINGLE GIRL (1995) was a veritable feat of tight camerawork and fluid motion. Rendered with uncanny psychological acuity, the vertigo of a young woman’s tiniest missteps and doubts could be felt in its pacing. Now Jacquot does it again with his latest feature SUZANNA ANDLER, an adaptation of the eponymous novel by Marguerite Duras.
Jacquot creates an emotional echo chamber with another female protagonist, Suzanna, played by Charlotte Gainsbourg, trapped inside. She must make an agonizing decision, torn between the prospect of a vacation at a posh beach resort with her young lover, or her abiding, wounded love for her unfaithful, magnate-wealthy husband of many years.
Gainsbourg brings a teetering, whispery disquiet to her role, as a woman whose whole being is tied up in pauses and lingering silences, as if she’s known all along that she’s embarked on an impossible quest – a woman who doesn’t trust her instincts yet fears being alone, a feeling amplified by the slow but sure vertigo of Christophe Beaucarne’s cinematography. Duras’ truncated rhythms and cutting voice reverberate unmistakably in the bare setting, in which there is no distraction but the hell of passion and the fleeting consolation of having loved. (Ela Bittencourt)

Benoît Jacquot: L’ASSASSIN MUSICIEN (1975), CORPS ET BIENS (1986), LES MENDIANTS (1987), LA FILLE SEULE (1995), LE SEPTIÈME CIEL (1997), THE SCHOOL OF FLESH (1998), PAS DE SCANDALE (1999), LA FAUSSE SUIVANTE (2000), SADE (2000), TOSCA (2001), ADOLPHE (2002), À TOUT DE SUITE (2004), L’INTOUCHABLE (2006), VILLA AMALIA (2009), AU FOND DES BOIS (2010), FAREWELL MY QUEEN (2012), 3 HEARTS (2014), DIARY OF A CHAMBERMAID (2015), À JAMAIS (2016), EVA (2018), DERNIER AMOUR (2019)

Credits
  • Charlotte Gainsbourg
  • Niels Schneider
  • Julia Roy
  • Nathan Willcocks
  • Benoît Jacquot
  • Christophe Beaucarne
  • Nicolas Cantin
  • Julia Gregory
  • Pascale Consigny
  • Elsa Capus
Les Films du Lendemain, Les Films du Losange

Les Films du Losange

DCP
Farbe
Fr. 29 Okt
18:30
Urania
OmeU
iCal
Sa. 30 Okt
11:30
Gartenbaukino
OmeU
iCal
Related Movies