OBKHODNIYE PUTI
Image of movie Obkhodniye puti
Image of movie Obkhodniye puti
Features

Obkhodniye puti

Detours
Ekaterina Selenkina
Russische Föderation, Niederlande 2021
73min
OmeU
V'21

Im Stadtgebiet von Moskau – auf den Brachen, zwischen den Hochhäusern und Garagen, im Noch-Nicht und Nicht-Mehr – ist ein junger Mann unterwegs und legt Drogendepots an. Er ist der „Treasureman“ einer Organisationsform des Darknet, die unter dem Radar der Ordnungsmacht agiert und dabei doch in aller Öffentlichkeit bleibt. Der Blick durch die omnipräsenten Überwachungswerkzeuge liefert zunächst auch die filmemacherische Perspektive; sein Potenzial als Mittel der Oppression wird dann aber subversiv unterlaufen, indem dieser Blick abschweift auf das, was sonst noch passiert. So setzt sich auf Umwegen ein metropolitanes Stimmungsbild zusammen. (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Ekaterina Selenkina und Vladimir Nadein (Produzent).

There is a text by Thom Andersen in which he says one of the smoke shots in James Benning’s 11X14 made him fall off his chair laughing. It was written in 1978, long before they became teaching colleagues at a film school in California, CalArts. Years later, the joy that comes from encountering this particular kind of structural wit – of framing, timing, and editing, of animating ordinary things in and beyond themselves – comes from another “CalArtian” in the form of Ekaterina Selenkina and her film DETOURS. Unlike its antecedents, there is a small plot in this film, which revolves around the dark web, drugs and Dennis, a young man who hides his various stashes in the urban landscape. The film is both a detailed observation of this wonderful, terrible world we live in and the need – the responsibility – to match this world’s texture with what stems from cinema. Each of Selenkina and Kurbatov’s frames (a cinematographer whose talent and luminosity has no limits) are full of electrifyingly political ideas. Why do we even watch movies? It’s all there, brief glimpses of precise beauty: the way a line escapes in and out the frame, the shadow of one building falling onto another, or a pseudo-lake surrounded by concrete. (Lucía Salas)

In the presence of Ekaterina Selenkina and Vladimir Nadein (producer).

Ekaterina Selenkina: STORGE (2017, K)

Credits
  • Denis Urvantsev
  • Ekaterina Selenkina
  • Andrey Dergachev
  • Alexey Kurbatov
  • Luis Gutiérrez Arias
  • Ekaterina Selenkina
  • Darya Litvinova
  • Anna Braude
Vladimir Nadein, Dutch Mountain Film

Vladimir Nadein

DCP
Farbe
Sa. 23 Okt
18:30
Stadtkino im Künstlerhaus
OmeU
Di. 26 Okt
16:00
Metro, Historischer Saal
OmeU
Related Movies