Image of movie Si c’était de l’amour
Image of movie Si c’était de l’amour
Image of movie Si c’était de l’amour
Features

Si c’était de l’amour

If It Were Love
Wenn es Liebe wäre
Patric Chiha
Frankreich 2020
82 min
V'20

Wir sehen Proben und Ausschnitte von Gisèle Viennes Tanzstück „Crowd“ über die Raves der 1990er. In scheinbarem Widerspruch zu der pulsierenden Technomusik bewegen sich junge Männer und Frauen in extremer Verlangsamung. Die Zeit dehnt sich, fungiert im Wortsinn als Lupe und verleiht den Figuren, ihren Gesten und Beziehungen, ihrem Begehren Pathos und Würde in der Entgrenzung. Die endet für die jungen Tänzer*innen nicht mit ihren Rollen. Zentrale Frage ihrer eingestreuten Zweiergespräche ist: Was gibst Du von Dir in den vorgegebenen Part? Eine Trennung zwischen der Bühnen- und der eigenen verletzlichen Persönlichkeit ist nicht vorgesehen. (Barbara Kronsfoth)

In Anwesenheit von Patric Chiha.

Something extraordinary takes place here: the physical movements and choreographies linked to the rhythm and the music that moves it forward create a specific codification for the emotions of a decade within the performance, a period that the performers enter into dialogue with even though it is not their own. The film explores three diferent parts of a process: the preparation, moments of rest, and ultimate performance of Gisèle Vienne’s Crowd (a play related to the 1990s raves). During the pauses, the grammar of emotions takes verbal form, as the dancers feel the efect of what is being represented, while they have no need for words as they dance. Violence and vulnerability, for example, are made tangible via a gesture and a movement and enunciated as such. The camera draws on both expressive options and suggests the diferences between them. Within this dialectic, Chiha establishes an appropriate mise- en-scène to explore a volatile era of identity and desire in which gender is just a starting point; if it’s about love, it no longer depends on whether you’re male or female – for now, feeling and dancing are enough. (Roger Koza)

In the presence of Patric Chiha.

Patric Chiha: CASA UGALDE (2004, K), LES MESSIEURS (2005), HOME (2006), 0Ù SE TROUVE LE CHEF DE LA PRISON? (2007), DOMAINE (2009), BOYS LIKE US (2014), BRÜDER DER NACHT (2016)

Credits
  • Gisèle Vienne
  • Patric Chiha
  • Jordane Chouzenoux
  • Pierre Bompy
  • Anna Riche
Aurora Films

Best Friend Forever

Filmgarten
DCP
Farbe
Related Movies