Image of movie Schlachthäuser der Moderne
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Features

Schlachthäuser der Moderne

Slaughterhouses Of Modernity
Heinz Emigholz
Deutschland 2022
80 min
OmeU

Ausgehend von der Doppeldeutigkeit des Filmtitels (kann laut Regisseur auch heißen: „Häuser, in denen die Moderne geschlachtet wird“) entwirft Heinz Emigholz in seinem neuen Essayfilm eine Argumentationskette, die von Schlachthäusern der 1930er Jahre in Argentinien (im bekannten Stil seiner Architekturfilme) bis zur (Teil)Wiedererrichtung des preußischen Stadtschlosses in Berlins Mitte (Emigholz: „Da wurde im wahrsten Sinne Mist gebaut“) reicht. Mittendrin: deutsche Nazis in Südamerika, die Kolonialpolitik des präfaschistischen deutschen Kaisers Wilhelm II. und die Kitschbauten eines bolivianischen Architekten in El Alto. Sarkastisch, wütend und sehr angriffslustig. (Lars Penning)

In Anwesenheit von Heinz Emigholz.

For Heinz Emigholz, architecture is the face of the world. When he looks at buildings, he sees the state of a civilization. In SCHLACHTHÄUSER DER MODERNE, he presents an unusually polemical argument: there are buildings that not only mirror modernity in being literally slaughterhouses, there are even buildings that carry modernity to the slaughter. In fact, there is one such building in particular, the restored Stadtschloss (the former imperial castle) in Berlin, that he considers to be “the most disgusting building” in the world. He confronts the former ceremonial home of the German “Urnazi”, Hohenzollern ruler Wilhelm II, with views of public slaughterhouses (mataderos municipales) from the time when Argentina became rich as a meat- producing country, and eventually with the work of Bolivian architect Freddy Mamani Silvestre in an utopian counter-vision. 
According to Emigholz, there should be radical exchanges, the Stadtschloss should travel to the altiplano and indigenous culture and its anti-modernist playfulness should take over Berlin’s historical center. (Bert Rebhandl)

In the presence of Heinz Emigholz.

Heinz Emigholz: SCHENEC-TADY I (1973, K), NORMALSATZ (1982), DER ZYNISCHE KÖRPER (1991), GOFF IN DER WÜSTE (2003), D’ANNUNZIOS HÖHLE (2005), SCHINDLERS HÄUSER (2007), LOOS ORNAMENTAL (2008), SENSE OF ARCHITECTURE (2009), ZWEI PROJEKTE VON FRIEDRICH KIESLER (2009), EINE SERIE VON GEDANKEN (2011), PARABETON – PIER LUIGI NERVI UND RÖMISCHER BETON (2012), PERRET IN FRANKREICH UND ALGERIEN (2012), AIRSTRIP – AUFBRUCH DER MODERNE, TEIL III (2014), 2+2=22: THE ALPHABET (2017), DIE LETZTE STADT (2020), THE LOBBY (2020), MAMANI IN EL ALTO (2022), SALAMONE, PAMPA (2022)

Credits
  • Stefan Kolosko
  • Arno Brandlhuber
  • Heinz Emigholz
  • Heinz Emigholz
  • Till Beckmann
  • Christian Obermaier
  • Jochen Jezussek
  • Till Beckmann
  • Heinz Emigholz
  • Ueli Etter
Filmgalerie 451

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DCP
Farbe
Di. 25 Okt
20:30
Filmmuseum
OmeU
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