Roma

V' 18

Roma

Alfonso Cuarón
Mexiko/USA, 2018
Features, 135min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Roma

Alfonso Cuarón
Mexiko/USA, 2018
Features, 135min, OmeU

So
28
Okt
18:00
Gartenbaukino
Di
30
Okt
06:30
Gartenbaukino
Mo
05
Nov
13:00
Gartenbaukino
Mit: 
Yalitza Aparicio
Marina de Tavira
Marco Graf
Daniela Demesa
Carlos Peralta
Nancy García
Drehbuch: 
Alfonso Cuarón
Ton: 
Sergio Díaz
Skip Lievsay
Craig Henighan
José Antonio García
Kamera: 
Alfonso Cuarón
Schnitt: 
Alfonso Cuarón
Adam Gough
Kostüm: 
Anna Terrazas

Produktion: 
Esperanto Filmoj
Participant Media
Weltvertrieb: 
Netflix
Format: 
DCP
Schwarz/Weiß

In ROMA erweist Cuarón dem stillen Wirken der Hausangestellten Reverenz, die seine eigene Kindheit geprägt haben. Mit langen, das chaotische Stadtleben im Panorama erfassenden Einstellungen und einem an Nuancen reichen Schwarzweiß zeigt er Szenen eines bürgerlichen Familienlebens im Mexiko City der frühen 1970er Jahre. Dicht an der Perspektive seiner indigenen Heldin Cleo lässt er Tage und Wochen mit ihren Alltagsverrichtungen vergehen – und erfasst präzise ihren sozialen Zwischenstatus: Sie putzt, macht die Wäsche, holt den Kleinsten von der Schule ab. Und wenn sie abends mit der Familie vorm Fernseher sitzt, reicht sie nebenher noch Snacks und räumt das dreckige Geschirr weg. (Barbara Schweizerhof)

 

Mexico City, 1970. An airplane crosses the sky while Cleo, a woman of Mixtec origin, cleans the floor of a house in the neighborhood of La Roma that belongs to an upper middle class family going through an inadvertent process of dissolution. Returning to his native country, Mexican director Alfonso Cuarón partially abandons big productions for what begins as an intimate narrative that slowly transforms itself into a cathartic melodrama. Cleo, a domestic worker, and Sofía, the recently abandoned family matriarch, find out how their lives have much in common. Especially as their intimate universe is transformed and altered by both personal motives and an invasive social narrative that transits, without restraint and doubt, through their lives. Framed during the convulsive times of repressive state violence after the Halconazo – a historical student demonstration massacre –, Cuarón uses his magnanimous black-and-white 65mm perspective to show us a Mexico of contrasts, of clashes and confluences, of streets and scenarios that clearly denote the abysmal distances between social classes. But he does not forget to address the fragile internal beings of these characters who, in their multifaceted humanity, for better or for worse, find their convergence. (Pedro Segura Bernal)

Alfonso Cuarón: HORA MARCADA (1989/90, TV-Serie), SÓLO CON TU PAREJA (1991), A LITTLE PRINCESS (1995), GREAT EXPECTATIONS (1998), Y TU MAMÁ TAMBIÉN (2001), HARRY POTTER AND THE PRISONER OF AZ-KABAN (2004), PARIS, JE T’AIME (2006, EPISODE), CHILDREN OF MEN (2006), GRAVITY (2013)