Image of movie Mademoiselle Kenopsia
© Viennale
Image of movie Mademoiselle Kenopsia
Features

Mademoiselle Kenopsia

Denis Côté
Kanada 2023
80 min
OmeU
V'23

„Ich bin hier, schlage die Zeit tot, und dann schlägt mich die Zeit tot. Wir sind wie zwei Auftragsmörder.“ Eine junge Frau bewacht ein großes, leer stehendes Gebäude. Sie ist allein, (beinahe) statische Aufnahmen der verlassenen Räume alternieren mit Telefonaten, in denen sie über lebensphilosophische Fragestellungen monologisiert. Irgendwann tauchen drei Besucher:innen auf. Coté, der 2021 mit HYGIENE SOCIAL schon einmal auf die Auswirkungen der Covid-Pandemie reagierte, legt mit dieser Performancestudie über Isolation, scheiternde Kommunikation und die Aneignung des von einem geisterhaften Eigenleben „beseelten“ Ortes noch einmal nach. (Lars Penning)

The eerie melancholy of a place that was once full of life but is now empty: online linguist John Koenig named this feeling “kenopsia”, and Denis Côté evokes it beautifully in the montage that opens his film. It’s like THE SHINING by way of James Benning, exploring the empty rooms of an abandoned building in a series of calm, static shots. It might have been a hotel, a hospital, an office; in any case, a place of transition. The peeling walls and torn linoleum still carry the energy of the people who once passed through here.
A woman appears and this setting becomes a stage for existentialist deliberations à la Samuel Beckett, except that her musings on life, death and the traces we leave behind extend to a formal reflection on cinema. The etymology of kenopsia derives from the Greek for “emptiness” and “seeing”. Côté demonstrates that the art of filmmaking lies in showing what we can’t see. How else to account for the devastating impact of the shot of the woman and a mysterious visitor, even though they don’t speak and we don’t know their backstories? Composition, lighting, the subtle tracking of the camera and a perfectly deployed needle drop combine to fill in the narrative gap, and we are ensnared. Such is the alchemy of mise-en-scène. (Giovanni Marchini Camia)

Denis Côté: NOS VIES PRIVÉES (2007), MAITÉ (2007), CARCASSES (2009), LES LIGNES ENNEMIES (2010), ELLE VEUT LE CHAOS (2008), CARCASSES (2009), CURLING (2010), BESTIAIRE (2012), VIC + FLO ONT VU UN OURS (2013), QUE TA JOIE DEMEURE (2014), BORIS SANS BÉATRICE (2016), TA PEAU SI LISSE (2017), RÉPERTOIRE DES VILLES DISPARUES (2018), WILCOX (2019), HYGIÈNE SOCIALE (2021), UN ÉTÉ COMME ÇA (2022)

Credits
  • Larissa Corriveau
  • Evelyne de la Chenelière
  • Olivier Aubin
  • Hinde Rabbaj
  • Denis Côté
  • Vincent Biron
  • Jean-François Caissy
  • Terence Chotard
Voyelles Films Productions

h264

DCP
Farbe
Fr. 20 Okt
13:30
Metro, Historischer Saal
OmeU
iCal
Sa. 28 Okt
21:00
Filmmuseum
OmeU
iCal
Related Movies