Liberté

V'19

Liberté

Albert Serra
F/P/E/D, 2019
Features, 132min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Liberté

Albert Serra
F/P/E/D, 2019
Features, 132min, OmeU

Fr
25
Okt 19
21:00
Metro, Historischer Saal
Sa
26
Okt 19
18:30
Urania
Mit: 
Helmut Berger
Duc de Walchen
Marc Susini
Comte de Tésis
Iliana Zabeth
Mademoiselle de Jensling
Laura Poulvet
Mademoiselle de Geldöbel
Baptiste Pinteaux
Duc de Wand
Drehbuch: 
Albert Serra
Ton: 
Jordi Ribas
Kamera: 
Artur Tort
Schnitt: 
Ariadna Ribas
Albert Serra
Artur Tort
Musik: 
Marc Verdaguer
Ferran Font
Kostüm: 
Rosa Tharrats

Produktion: 
Idéale Audience
Rosa Filmes
Andergraun Films
Lupa Film
Weltvertrieb: 
Films Boutique
Format: 
DCP
Farbe

Das Vulgäre und das Erhabene liegen eng zusammen in der neuesten und bis dato explizitesten Provokation des Katalanen Albert Serra. Hier zeigt er die sexuellen Fantasien und Perversionen einiger Libertins des späten 18. Jahrhunderts, die versuchen – abgekehrt vom höfischen Leben und irgendwo in einem künstlichen Wald –, sich an einer Idee von Freiheit zu berauschen. Wie Vampire kurz vor dem Verdursten torkeln sie durch die Nacht. Allerdings sind nicht alle Körper für die eigenen Ideale gebaut. Als Zuschauer wird man zum Voyeur eines bizarren Spektakels, in dem die männliche Potenz zur großen Abwesenheit im Halbdunkel einer lüsternen Erwartung wird. (Patrick Holzapfel)

In Anwesenheit von Albert Serra und Montse Triola (Produzentin).

 

The excluding stage for this beautiful provocation against Puritanism – an archaic but still prevailing (and maybe even fashionable in contemporary cinema) moral position – is a forest between Potsdam and Berlin. At night, members of the late 18thcentury French court (recently expelled for being libertines) meet the Duke of Walchen and his followers not only on grounds of philosophical solidarity but also to exercise the free pleasures proclaimed by the syllogisms they defend.
LIBERTÉ is constrained to the register of an erotic praxis (unaware of decorum rules and so-called good taste) without an iota of pornography because these collectively-pursued pleasures are simply not at service of biological reproduction, nor of consolidating romantic love. The accumulation of sex scenes, barely interrupted by incomplete conversations, avoid porno aesthetics because of the darkness that dominates the scenes and because the dialectics of seeing and not seeing is the ubiquitous formal principle that sustains perfection in each shot. (Roger Koza)

In the presence of Albert Serra and Montse Triola (producer).

Albert Serra: CRESPIÀ (2003), HONOR DE CAVALLERIA (2006), BIRDSONG (2008), ELS NOMS DE CRIST (2010), LECTURA D’UN POEMA (2010, K), THE LORD WORKED WONDERS IN ME (2011), 60 SECONDS OF SOLITUDE IN YEAR ZERO (2011, EPISODE), ELS TRES PORQUETS (2012), STORY OF MY DEATH (2013), THE DEATH OF LOUIS XIV (2016), ROI SOLEIL (2018)