Zumiriki

V'19

Zumiriki

Oskar Alegria
E, 2019
Features, 122min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Zumiriki

Oskar Alegria
E, 2019
Features, 122min, OmeU

Mo
04
Nov
21:30
Metro, Historischer Saal
Di
05
Nov
20:30
Metro, Eric Pleskow Saal
Mit: 
Jesus Alegria
Drehbuch: 
Oskar Alegria
Ton: 
Oskar Alegria
Kamera: 
Oskar Alegria
Schnitt: 
Oskar Alegria
Musik: 
Elias Alegria
Maria Azcona
Xabier Erkizia
Ainara LeGardon

Produktion: 
Emak Bakia Films
Weltvertrieb: 
Emak Bakia Films
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Als Erbe einer in den Fluten eines Stausees verschwundenen Flussbank unternimmt Alegria den radikalpoetischen Selbstversuch, einen Erinnerungsraum der Kindheit aufzurufen, indem er sich selbst abhandenkommen will. Fest entschlossen, kein Geheimnis zu entschlüsseln, sondern ein tieferes zu finden, wird er in der selbst gebauten Hütte am Ufer vor den Linsen seiner Nachtsichtkameras selbst zusehends zum Teil der umgebenden Fauna. Während der Bart wächst und der Körperumfang schwindet, trägt die Strömung unter dem Geschrei der Kormorane die pathetisch ausgesetzte Flaschenpost zum Absender zurück. Autobiografisches Filmpoem und zugleich zärtliche Hommage an die untergehende Hirtenwelt der baskischen Pyrenäen. (Stephan Settele)

In Anwesenheit von Oskar Alegria.

 

“Zumiriki” is a Basque word meaning “island in the middle of a river”. In this very personal essay film, Oskar Alegría returns to a place central to his childhood – a spot in the Pyrenees where an island has disappeared, submerged by a nearby dam, leaving only a few treetops in the middle of a river that is now a lake. Inspired by the Super 8 films made years earlier by his father, a member of the local shepherding community, Alegria returns to the spot, building a hut that doubles as a camera obscura for capturing images of the terrain. His months in hermit-like isolation became an extended feat of performance art, during which Alegria produces a series of intimate tributes to the spirit of the place – including drawings of trees, contemplations on the Basque landscape, and an extraordinary project in night photography, as an array of nocturnal fauna present themselves as ghostly familiar presences. In the tradition of modern landscape art, and showing affinities with contemporary cinematic avant-ruralists such as Ben Rivers and Andrew Kötting, ZUMIRIKI is at once a conceptual adventure and an act of devotion, a hymn to nature made with love, humour, and inexhaustible invention. (Jonathan Romney)

In the presence of Oskar Alegria.

 

Oskar Alegria: EMAK BAKIA BAITA (2012), GURE OROITZAPENAK (2018, Episode).