facultades

V'19

Las facultades

The Faculties

Eloísa Solaas
Argentinien, 2019
Features, 77min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Las facultades

Eloísa Solaas
Argentinien, 2019
Features, 77min, OmeU

Mi
30
Okt
13:00
Stadtkino im Künstlerhaus
Mit: 
Jonathan Argüello
Diego Tejerina
Cecilia Denise Sformo
María Alché
Demián Velazco Rochwerger
Federico Trupp
Nicolás Núñez Barreto
Ana Ailén Federico
Leandro Arrarás
Ricardo Manetti
Alexandre Roig
Drehbuch: 
Eloísa Solaas
Ton: 
Nahuel Palenque
Kamera: 
Esteban Clausse
Schnitt: 
Pablo Mazzolo
Eloísa Solaas
Francisco Lezama
Musik: 
Leandro Arrarás

Produktion: 
Maravillacine
Weltvertrieb: 
Eloísa Solaas
Format: 
DCP
Farbe

LAS FACULTADES dokumentiert mündliche Prüfungen sowie die Vorbereitungen darauf an verschiedenen Fakultäten der Universität von Buenos Aires. Der unaufdringliche Blick der Kamera richtet sich in die Gesichter von Student*innen der Natur- und Geisteswissenschaften und verzeichnet: Konzentration, Anspannung, Nervosität, Unsicherheit, Frustration und Befreiung. Sowie: die Schärfe eines durchdringenden Gedankens, die Freude am Wissen, intellektuelles Feuer. Der beobachtende Ansatz und die Sammlung unterschiedlicher thematischer Facetten stellen den Film in die Tradition Frederick Wisemans, doch es ist weniger ein Institutionenporträt, das entsteht, als vielmehr Abbild der Arbeit des Denkens. (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Eloísa Solaas

Final examinations at universities are filled with subtle moments of tension and complex power games. In Argentina’s public universities, where such exams are usually oral and students have to face the probing eyes of their oft-harsh professors, they tend to be a nerve-wracking experience. In her first feature documentary, Solaas observes – herself a serious student of the “fly on the wall”-style of such masters as Frederick Wiseman – the intimacy of these tense exchanges, which are usually protected from public view. She wisely chooses only public universities and very different subjects, moving back and forth between a dozen examinations. Each one is a completely separate story – the film student not being able to remember much about Eisenstein’s BATTLESHIP POTEMKIN, the convicted felon trying to rebuild his life, the complex structure of a legal presentation and more – yet the film itself builds towards a more common and universal theme: the desire to learn in spite of everything, the idea of the mind as a muscle to be trained and, finally, a powerful celebration of intelligence and work, two things rarely explored with such detail in cinema. (Diego Lerer)

In the presence of Eloísa Solaas

Eloísa Solaas: LILA (1998, K), BACANAL (1999)