Kino Wien Film (OmeU)

V'18

Kino Wien Film (OmeU)

Vienna’s Cinemas

Paul Rosdy
A, 2018
Features, 97min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Kino Wien Film (OmeU)

Paul Rosdy
A, 2018
Features, 97min, OmeU

Mit: 
Anna Nitsch-Fitz
Gerhard Gruber
Stefan Nehez
Horst Raimann
Florian Pausch
Christian und Herbert Dörfler
Klaus Christian Vögl
Peter Kubelka
Michaela Englert
Henry Ebner
Peter und Harald Kotas
Michael Stejskal
Christof Papousek
Drehbuch: 
Paul Rosdy
Ton: 
Paul Rosdy
Kamera: 
Peter Roehsler
Wolfram Wuinovic
Gabriel Krajanek
Schnitt: 
Paul Rosdy
Musik: 
Gerhard Gruber

Produktion: 
Rosdy Film
Weltvertrieb: 
Rosdy Film
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Kurz nachdem die Brüder Lumière 1896 in der Kärntner Straße ihre ersten „lebenden Bilder“ vorführten, entstanden in Wien hunderte Kinos. Nicht allein den heute noch existierenden spürt diese lokale Kinoreise mit enzyklopädischer Zugewandtheit nach. Architektur, Technik, Besitzverhältnisse und längst vergessene Berufsbilder werden aufgerufen – der „Filmpendler“ als ambulante Vorwegnahme digitaler Downloadzeiten hetzte mit kurzen Filmteilen von Haus zu Haus. Warum, so fragt das „Blatt des Kinobesuchs“ 1923 sein Publikum, geht ihr ins Kino? Antwort aus Freuds Wien: „Um meine Fantasien und unterdrückten Sehnsüchte spielen zu lassen.“ (Stephan Settele)

In Anwesenheit von Paul Rosdy und Mitgliedern des Teams.

 

Like with novels about bookstores there is an inherent nostalgia to the genre of films about cinemas. Be it in the case of Germany with 66 KINOS, Romania with CINEMA, MON AMOUR or now Austria or more specifically Vienna with KINO WIEN FILM by Paul Rosdy, the filmmakers try to avoid nostalgia in order to focus on the people who keep the flame of cinema alive. In Rosdy’s case the death of cinema comes into play only once when the commercial director of a vertically integrated cinema chain, in a typical one-sided argument talks about relative numbers and how many people more are going to cinemas today than yesterday. As the film unfolds, a history of Viennese Cinemas is told from its beginnings to the present. Rosdy doesn’t care about programming, instead he is interested in the people that made and make cinema a social place. Architects, technicians, projectionists and cinema operators like Herbert Dörfler, Horst Raimann or Peter Kubelka talk about their visions of cinema. The film uses found footage to compare the past and the present and it doesn’t shy away from talking about the cinema during the Nazi era when a huge image of Hitler sat enthroned on top of the Urania. (Patrick Holzapfel)

In the presence of Paul Rosdy and members of the crew.

Paul Rosdy: DER LETZTE JUDE VON DROHOBYTSCH (2011), ÇERNOBÍLÁ BAREVNÁ (2009), NEUE WELT (2005), ZUFLUCHT IN SHANGHAI (1998), RELEASE DAY (1992)