Leto (OmeU)

V'18

Leto (OmeU)

Kirill Serebrennikov
RUS/F, 2018
Features, 126min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Leto (OmeU)

Kirill Serebrennikov
RUS/F, 2018
Features, 126min, OmeU

Mit: 
Teo Yo
Viktor Tsoy
Roman Bilyk
Mike Naumenko
Irina Starshenbaum
Natasha
Nikita Efremov
Bob
Drehbuch: 
Mikhail Idov
Lili Idova
Ivan Kapitonov
Natalya Naumenko
Kirill Serebrennikov
Ton: 
Boris Voit
Kamera: 
Vladislav Opelyants
Schnitt: 
Yuriy Karikh
Musik: 
Roman Bilyk
Ausstattung: 
Andrey Ponkratov
Kostüm: 
Tatyana Dolmatovskaya

Produktion: 
Hype Film
KinoVista
Weltvertrieb: 
Charades
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Viktor Tsoy war eine legendäre Figur der Leningrader Rockszene der Achtziger. Dem 1990 mit 28 Jahren viel zu jung verstorbenen Gründer der Gruppe „Kino“ setzt Serebrennikov mit diesem Biopic der besonderen Art ein Denkmal. Mit Liebe zum Detail porträtiert er die von Zensur eingeschränkte, aber im Denken völlig unabhängige Bohème der Stadt und entfaltet am Handlungsfaden einer empfindsamen Dreiecksgeschichte das Lebensgefühl einer Epoche, deren tragische Verstrickungen zu schnell vergessen wurden: von der sinnlosen Brutalität des bevormundenden Regimes bis zum Schmerz darüber, in der Geschichte des Pop gegenüber dem Westen zur Zweitrangigkeit verdammt zu sein. (Barbara Schweizerhof)

 

Accused of misappropriation of public funds, Kirill Serebrennikov, an assiduous critic of Vladimir Putin’s regime, has been under house arrest since August 2010. Despite this physical and legal constraint, the Russian filmmaker and theater director managed to finish his latest film, LETO, a musical shot in black and white that tackles the convulsive new-wave scene of the 1980’s in Leningrad, and which explores an era of oppression in the former Soviet Union. The film revolves around local underground rockers Viktor Tsoy and Mike Naumenko just at the time in which they met, and a troublesome love triangle with Natasha, the wife of the latter, begins. Based on the memories of Natasha, Serebrennikov explores the Russian counterculture of the 1980’s with a true touch of naivety and nostalgic romanticism, tinted with the daily personal frustrations of his bohemian characters. This ordinary contrast with some narrative tangent, that in a music video format, reinterprets iconic pop-rock songs like Talking Heads’ “Psycho Killer” or Iggy Pop’s “The Passenger”, function as a westernized catharsis for these oppressed characters, individuals without the possibility of experimenting freedom except in the imaginary of artistic creation. (Pedro Segura Bernal)

Kirill Serebrennikow: RAZDETYYE (1998), ROSTOV-PAPA (2001, TV-SERIE), DNEVNIK UBIYTSY (2003, TV-SERIE), RAGIN (2004), BED STORIES (2005), PLAYING THE VICTIM (2005), YURI’S DAY (2008), CRUSH (2009), BETRAYAL (2012), THE STUDENT (2016)