Johnny Doesn't Live Here Anymore

V'18

Johnny Doesn't Live Here Anymore

Joe May
USA, 1944
74min, OF

Bild: Norwegian Film Institute

Johnny Doesn't Live Here Anymore

Joe May
USA, 1944
, 74min, OF

Mit: 
Simone Simon
James Ellison
William Terry
Minna Gombell
Chick Chandler
Alan Dinehart
Gladys Blake
Robert Mitchum
Drehbuch: 
Philip Yordan
John H. Kafka
Alice Means Reeve
Kamera: 
Ira H. Morgan
Musik: 
W. Franke Harling

Produktion: 
King Brothers Productions
Format: 
16 mm
Schwarz/Weiß

Diese zu Unrecht kaum bekannte Komödie persifliert die Wohnungsnot während des Zweiten Weltkriegs, bedingt durch die Landflucht von Fabrikpersonal. Simone Simon spielt eine Arbeiterin, die bei ihrer Wohnungssuche erkennen muss, dass sie nicht die einzige Person ist, der man einen Schlüssel zu ihrer neuen Bleibe übergeben hat. Bemerkenswert ist ein Kurzauftritt von Robert Mitchum als schläfriger Soldat. Der Film markiert den Endpunkt der langen Karriere von Joe May, der sich danach erfolglos als Besitzer eines Österreichisch- Ungarischen Restaurants in Los Angeles versuchte, unterstützt von Landsleuten wie Billy Wilder und Hedy Lamarr.

 

This little known Monogram comedy is a delightful entry in the short cycle of housing shortage comedies inspired by the rush of factory workers to already crowded urban centers during the Second World War. Giving comedic form to period anxieties about single and empowered women newly entered into the labor force, JOHNNY DOESN’T LIVE HERE ANYMORE stars Simone Simon as an aircraft factory worker whose arrival in the Big City and prompt displacement from her promised sublet unleashes a dizzying comedy of mistaken identity and errant desire. JOHNNY DOESN’T LIVE HERE ANYMORE follows Simon as she deftly fends off prowling servicemen and adjusts to her new life, all the while accompanied by a wacky Mel Blanc-voiced gremlin sprinkling pixie dust havoc around her. Remembered today, if at all, for the brief appearance of a youthful Robert Mitchum as a sleepy- eyed soldier, the film also marked the sadly ignominious end of Viennese émigré director Joe May’s once meteoric but now struggling career. Indeed May abandoned the cinema shortly after to open an ill-fated Austrian-Hungarian restaurant in Los Angeles with backing by fellow émigrés such as Billy Wilder and Hedy Lamarr. (Haden Guest)