Blind Alley

V'18

Blind Alley

Charles Vidor
USA, 1939
68min, OF

Bild: Sammlung Österreichisches Filmmuseum

Blind Alley

Charles Vidor
USA, 1939
, 68min, OF

Mit: 
Chester Morris
Ralph Bellamy
Ann Dvorak
Joan Perry
Melville Cooper
Rose Stradner
John Eldredge
Drehbuch: 
Philip MacDonald
Michael Blankfort
Albert Duffy
Lewis Meltzer nach einem Stück von James Warwick
Kamera: 
Lucien Ballard
Musik: 
George Parrish

Produktion: 
Columbia Pictures
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß

Ein psychotischer Killer (Chester Morris) sucht Unterschlupf im Landsitz eines Psychiaters (Ralph Bellamy), dessen Versuche, den neuen „Klienten“ zu heilen – so viel sei vorweggenommen – alles andere als ein Schulbeispiel sind. Als Vorläufer des Film noir markiert BLIND ALLEY den Übergang vom klassischen Gangsterfilm der 1930er Jahre hin zu den psychologisch geprägten Exponaten des Genres. Regisseur Charles Vidor sicherte sich sieben Jahre später mit GILDA bleibenden Nachruhm. Bemerkenswert sind die Traumsequenzen des Kameramannes Lucien Ballard, die Hitchocks SPELLBOUND vorwegnehmen.

Mit AMONG THE LIVING

 

Chiselled tough guy Chester Morris stars in BLIND ALLEY as a psychotic killer who hides out in a lakeside weekend home only to be locked in an extended fire-side showdown with its owner, Ralph Bellamy’s tweedy psychoanalyst who determines to cure the criminal using the verbal tools of his prolix trade. A seminal proto-noir, BLIND ALLEY marks an important transition between the classic gangster portrait films of the 1930s and the psychoanalytically informed explorations of criminality that would flourish through the end of the studio-era. Indeed, the film sets into place dominant noir archetypes of psychotic criminality, analyst investigators and repressed dream/flashbacks as riddles charged with crucial meaning. Despite the slightly starchy theatricality of its performances, BLIND ALLEY is energized by the stylized direction of “the other Vidor”, Hungarian émigré Charles Vidor, whose prolific years in B-pictures have long been overshadowed by his other Freudian noir classic GILDA. Lucien Ballard’s apprenticeship as cinematographer for Josef von Sternberg clearly shaped the remarkable dream sequences that further underscore the film’s place as an obscure anticipation of Hitchcock’s SPELLBOUND. (Haden Guest)

With AMONG THE LIVING