End of the World Begins with One Lie

V'18

The End of the World Begins with One Lie

Lech Kowalski
F, 2011
62min, eOmfU

© Viennale © Viennale

The End of the World Begins with One Lie

Lech Kowalski
F, 2011
, 62min, eOmfU

Format: 
BetaSP
Farbe

Vier Erkundungen von Bildern, die sich mit liberalen, progressistischen oder puritanischen Ideen in den USA beschäftigen. Anhand von zwei stereoskopischen Fotografien frischt Ken Jacobs die Erinnerung an die Ursprünge des US-Kapitalismus in Rassismus und Sklaverei auf. Spiegelbildlich zeigt William E. Jones, wie Roy Emerson Stryker, der Verantwortliche der FSA-Fotokampagne des New Deal, die ein Archiv mit 145.000 Fotografien füllte, bestimmte Bilder „tötete“, indem er mit einem Stichel Löcher in die Negative drückte. Mögliche Gründe für diese Exekutionen bleiben offen, eine Antwort darauf sucht Jones in seinem Buch „Killed: Rejected Images of the Farm Security Administration“ (2010) und zwei Installationen, REJECTED und 3000 KILLED. Die Umweltkatastrophe der Ölpest im Golf von Mexiko 2010 greift Lech Kowalski auf und konfrontiert Aufnahmen der Betroffenen mit Bildern aus Medien, sowie mit Flaherty’s LOUISIANA STORY, einem Lobgesang auf die Erdölindustrie. (Nicole Brenez) 

Mit: 
CAPITALISM: SLAVERY, USA 2006, Ken Jacobs, 3 min
CAPITALISM: CHILD LABOR, USA 2006, Ken Jacobs, 14 min
KILLED, USA 2009, William E. Jones, 2 min
 

 

 

Four explorations of images, three of which Ekphrasis, that struggle with the liberal, progressive and puritan ideologies in the US. Starting with two stereographic photographs, Ken Jacobs literally recalls, relives, if not to say resuscitates the racist and pro-slavery origins of American capitalism. Similarly, William E. Jones unveils how Roy Emerson Stryker, responsible for the photographic campaign that created a stock of images containing 145,000 photos during the New Deal, “killed” certain images by punching holes in their negatives. Jones explores the still unanswered question of who was in charge of selecting the images to be “killed” in his eponymous book “Killed: Rejected Images of the Farm Security Administration” (2010) and subsequently in his two film installations of 2017, REJECTED and 3000 KILLED. In an effort to document the ecological disaster caused by the oil leak in the Gulf of Mexico in 2010, Lech Kowalski compiles pictures from residents and juxtaposes them with mass-media images as well as with a classic documentary, LOUISIANA STORY by Robert Flaherty (1948), which celebrates the oil industry. (Nicole Brenez) 

With: 
CAPITALISM: SLAVERY, USA 2006, Ken Jacobs, 3 min
CAPITALISM: CHILD LABOR, USA 2006, Ken Jacobs, 14 min
KILLED, USA 2009, William E. Jones, 2 min