Devil Thumbs a Ride

V'18

The Devil Thumbs a Ride

Felix E. Feist
USA, 1947
63min, OF

Quelle: Österreichisches Filmmuseum

The Devil Thumbs a Ride

Felix E. Feist
USA, 1947
, 63min, OF

Mit: 
Lawrence Tierney
Ted North
Nan Leslie
Betty Lawford
Andrew Tombes
Harry Shannon
Glen Vernon
Drehbuch: 
Felix E. Feist based on the novel by Robert C. DuSoe
Kamera: 
J. Roy Hunt
Musik: 
Paul Sawtell
Roy Webb

Produktion: 
RKO Pictures
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß

Auf der Heimfahrt nimmt ein junger Verkäufer einen Anhalter mit, der zuvor bei einem Überfall einen Mann getötet hat. Der Fahrer wird dazu gebracht, zwei junge Frauen in ein leer stehendes Strandhaus zu bringen ... Spannung entsteht aus der Frage, wie weit der Autostopper in seiner Amoralität und Gewaltbereitschaft gehen wird – ziemlich weit, wie sich herausstellt. Regisseur Felix E. Feist arbeitet sehr effizient mit spärlichen Mitteln, setzt auf klaustrophobische Atmosphäre und Kultakteur Lawrence Tierney, der zuvor John Dillinger verkörpert hatte und zeitgleich in BORN TO KILL spielte.

Mit DETOUR

 

The setup is simple: alone on a long road trip home at night, a naive young salesman gives a ride to a hitchhiker whom the audience has just seen kill a man in a hold-up. The salesman lets the hitchhiker manipulate him into picking up two young women and bringing them to an unoccupied beach house the salesman knows about. The suspense comes from wondering how far into amorality and violence the hitchhiker—and also the film—will go; this turns out to be rather far. The director, Felix E. Feist, makes good use of his sparse materials. Like Edgar G. Ulmer’s DETOUR, this is a film that takes place largely in a car and a room and that is thoroughly immersed in the fleeting and nocturnal sociality of the American road. THE DEVIL THUMBS A RIDE is dominated by Lawrence Tierney, with his unreadable, handsome sourness and his flat, relentless intonation of a continuous stream of orders, insinuations, and rationales that—in the nightmare state of mind that the film imposes on its characters and on the viewer—seem just barely plausible enough to make everyone bend mindlessly to his will. (Chris Fujiwara)

With DETOUR