Image of movie Cuatreros
Image of movie Cuatreros
Retrospektive

Cuatreros

Rustlers
Albertina Carri
Argentinien 2016
83 min
OmeU
V'21

Albertina Carris Vater – ein Soziologe, der vom argentinischen Militär in den 1970ern entführt wurde – widmete dem Viehdieb Isidro Velázquez 1968 das Buch Vorrevolutionäre Formen der Gewalt. Carri reist damit in die Provinz Chaco, um dessen Thesen zu überprüfen und schlägt eine Brücke vom Erscheinungsjahr zur Gegenwart und von der politischen Position des Vaters zu ihrer eigenen, die völlig davon abweicht. Um es im damaligen Jargon zu sagen: eine dialektische (und affektive) Synthese. Als umstrittene, mythische Gestalt wurde Velázquez zu einer Ikone des Volksaufstands. Ein Film über ihn – LOS VELÁZQUEZ von Pablo Szir – verschwand gemeinsam mit seinem Regisseur. Carri entwirft ein „Negativ“ zum Buch ihres Vaters und am Ende versteht man ihre Gründe. Velázquez war der Impuls, der ihr vererbt wurde und den sie symbolisch wiederauferstehen lässt und gegenwärtig macht. (R.K.)

In Anwesenheit von Roger Koza (Kurator).

Carri deals with a figure to which her sociologist father – abducted by the Argentine military in the 1970s – dedicated the book Prerevolutionary Forms of Violence in 1968: Isidro Velázquez. The clever way of citing it at the beginning bridges two distances: the time of the book to our times, and the political position of the father to that of the daughter, which differs completely. In the jargon of that time, this is a dialectical (and affective) synthesis. The controversial and mythical figure of this cuatrero (cattle rustler) was an icon of the popular rebellion. A film about this figure disappeared along with its director (LOS VELÁZQUEZ, by Pablo Szir), and many others also wanted to make that film about this enigmatic character. Carri proposes to do this. She travels to the Chaco, investigates, consults and reads her father’s book. CUATREROS is the “negative” or offcamera result of something impossible, though sufficient and satisfactory. In the end, Carri’s reasons are well understood. And Velázquez has served as a stimulus she has inherited that is resurrected symbolically while at the same time becoming contemporary. (RK)

In the presence of Roger Koza (curator).

Alle Retrospektiven-Filme, die nach der Viennale – ab dem 1.11. – im Filmmuseum gezeigt werden, können selbstverständlich auch wie gewohnt auf www.filmmuseum.at oder unter Tel. 01/533 70 54 reserviert und an der Kassa des Österreichischen Filmmuseum gekauft werden. Es gelten die Preise des Filmmuseums.

Credits
  • Tamara Ajzensztat
  • Federico Bracken
  • Bruno Constancio
  • Alejo Maglio
  • Lautaro Colace
DCP
Do. 28 Okt
11:00
Filmmuseum
OmeU
iCal
Related Movies